Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-03 22:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kajsa-haidl-rojda-sekersoz-fick-panik-pa-galapremiaren-och-skallde-ut-biografmaskinisten/

Kultur

Kajsa Haidl: Rojda Sekersöz fick panik på galapremiären och skällde ut biografmaskinisten

Rojda Sekersöz var den yngsta elev någonsin att antas till regilinjen på Dramatiska institutet.
Rojda Sekersöz var den yngsta elev någonsin att antas till regilinjen på Dramatiska institutet. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

I ”Sommar i P1” berättar regissören Rojda Sekersöz om de mindre smickrande sidorna av filmbranschen. DN:s Kajsa Haidl har lyssnat på ett ärligt men spretigt program.

Uppdatering 2020-07-28 12.06: Texten har tillfogats en rättelse.

Vid galapremiären av ”En komikers uppväxt” blir det inte som regissören Rojda Sekersöz har tänkt sig. När filmen rullar igång strular ljudet i biografen och hon, slutkörd efter en lång inspelning och nära bristningsgränsen, får panik. Efteråt, när filmteamet går upp på scen för att tackas, kokar hon över. Hon greppar micken och skäller ut biografmaskinisten, kallar det respektlöst mot filmkonsten. Stämningen i den överraskade publiken går att ta på.

Att lyssna på Sekersöz sommarprat är att bli påmind om hur jobbigt och slitsamt det är att arbeta i svensk filmbransch, och vilken typ av attityd som krävs. Det är ojämställt och hierarkiskt. Man blir fattig och utbränd. På inspelning kan man ibland bli ett jävla as (även om hon konstaterar att demonregissörstilen vore en allt för enkel väg att välja).

30-åriga Rojda Sekersöz, som långfilmsdebuterade med Guldbaggebelönade ”Dröm vidare” och som 19-åring var den yngsta elev någonsin att antas till regilinjen på Dramatiska institutet, ställer sig frågan om det över huvud taget har varit värt det. Hon liknar sitt yrkesval vid ett arrangerat äktenskap. Man lär sig stå ut – i bästa fall älska det.

Det är ärligt och generöst av henne att låta även de mindre smickrande sidorna få lysa igenom. Tyvärr är det dock, till skillnad från vad man kanske kan vänta sig av en person vars yrke handlar om historieberättande och dramaturgiska bågar, bitvis ganska svårt att följa med i Rojda Sekersöz sommarprat och vad hon faktiskt vill berätta. Anekdoterna är många och spretar – uppväxten i Älvdalen i Dalarna som ”ensam svartskalle” på skolan, en karismatisk farfar i Kurdistan med skådespelarambitioner, en insikt om att det trots allt att går att förändra världen genom konsten. 

Mot slutet tar sommarpratet allt mer formen av ett tacktal – till arbetet, livet, vännerna, farfadern, inspirationskällorna Lukas Moodysson och Josef Fares. Här tappar hon mig. Det är förmodligen för att ett tacktal bör hållas kort. I Rojda Sekersöz fall drar det ut lite på tiden.

Rättelse: Regissören Josef Fares är den person som nämns som Rojda Sekersöz inspirationskälla.

Läs mer:

Här är årets Sommarpratare 2020

Läs recensionerna av årets Sommar i P1

Ämnen i artikeln

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt