Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Kändisprylar säljer för rekordpriser

Abba-prylar säljer som smör.
Abba-prylar säljer som smör. Foto: Paul Hansen

Snart hålls den största Abba-auktionen hittills. Att sälja 1900-talsstjärnornas prylar har genererat rekordsummor de senaste åren. Men kommer framtidens samlare att lägga miljoner på Justin Biebers papperskorg?

År 2009 inbringade en sprattelgubbe i papp 29 000 kronor på en auktion på Bukowskis. Den hade tillhört Ingmar Bergman. De berömda schackpjäserna från Bergmans film "Det sjunde inseglet" klubbades ut för en miljon kronor.

Enligt Knut Knutson, chefsintendent på Uppsala auktionskammare och riksbekant expert i "Antikrundan", är det inte så märkligt att föremål med kändisanknytning fascinerar oss.

– Kunderna betalar för att få hålla en tidsanda i sin hand. Att köpa stövlarna Abba hade på scenen när de sjöng Waterloo är att äga en manifestation av det svenska 70-talet. I Ingmar Bergmans papperskorg, som såldes extremt dyrt på auktionen, kan man tänka sig att han slängde misslyckade manuskript. Den rörelsen påverkade filmhistorien: kanske slängde han ett manuskript, och plockade sedan upp det igen. Hemma hos mig vill jag att varje föremål ska betyda något, väcka en fantasi.

Sommarens Abba-auktion arrangeras av Stockholms Auktionsverk, som förra året sålde ut Anni-Frid Lyngstads garderob. Att köpa en kändisklänning är nästa steg i vintagetrenden, säger intendenten Beata af Donner.

– Det är häftigt att känna till plaggets historia, att det har en berättelse man kan dela med andra. Man kan nästan inte komma närmre en kändis än att bära deras kläder.

Bakom de 25 000 Abba-objekten – alltifrån originalsinglar till tofflor – står den 48-årige skräddaren Thomas Nordin. Han har rest världen över och samlat föremål knutna till gruppen sedan han var nio år och blev såld i lördagssoffan. Till slut åt de upp hans lägenhet.

– Min dröm var att starta ett eget museum, men av olika skäl blev det inte så. Och det känns bra att avsluta, även om det är tomt hemma hos mig nu, på många plan. Jag är en samlarmänniska och måste ha ett nytt projekt. Jag tror att det blir champagnekorkar från flaskor jag själv druckit, säger Thomas Nordin.

Nästa vecka visas samlingen för allmänheten inför auktionen den 10–11 augusti.

Att sälja kändisars privata prylar har varit lukrativt länge, förklarar Knut Knutson.

När Elizabeth Taylors privata juvelsamling bjöds ut landade slutsumman på 115 miljoner dollar. I julas inbringade Greta Garbos privata tillhörigheter 10,7 miljoner kronor. Whitney Houstons svarta långklänning, pärlörhängen och västen hon bar i filmen "The bodyguard" såldes på auktionshuset Julien's Auctions i Beverly Hills 2012, ett stenkast från hotellet där sångerskan hade dött några månader tidigare.

– Att Abbas saker säljs ut medan bandmedlemmarna lever och kan sitta på parkett är ovanligt. Ofta väntar auktionshusen och köparna tills ett kändisskap är summerat. Man vill kunna överblicka gärningen. Därför brukar huvudpersonerna vara döda, säger Knut Knutson.

Vad föremålen också har gemensamt är att de tillhört en mytologiserad och oåtkomlig kändisgeneration. I Sofia Coppolas nya film "The bling ring", baserad på en samtida, sann händelse, följer ett ungdomsgäng Los Angeles-kändisarnas vardag i sociala medier. Till slut bryter de sig in i lyxvillorna, snor märkeskläder och festar. När tillgängligheten ökat på nätet är steget över stjärnornas fysiska dörrtröskel inte längre lika laddat. Frågan är om framtidens rika samlare kommer att lägga miljoner på papperskorgar. Beata af Donner spekulerar i en nedgång.

– Utöver tillgängligheten lever vi ju i en mycket snabbare slit-och-släng-kultur. Kändisskap slocknar fortare.

Även digitalisering och kopiering har devalverat kändismarknadens värden.

– Gamla brev är till exempel heta i dag, men jag tror inte att någon kommer att vilja betala för ett mejl. Allt görs också i fler upplagor och det blir svårare att säkerställa äkthet och autenticitet, säger Beata af Donner.

Precis som att vinylsamlandet bytts mot livekonserter vill unga uppleva kändisar snarare än att äga dem.

– Att till exempel tälta i flera dygn för att se Justin Bieber är också en oerhörd investering. Jämförbart med att betala för en papperskorg kan jag tycka, säger Knut Knutson.

Fem dyrbara kändisprylar:

Salingers ostädade toalett

En driven säljare försökte 2010 kränga JD Salingers toalett på Ebay. Drygt sex miljoner kronor var priset på den tillbakadragne författarens ostädade bekvämlighetsinrättning. Auktionssajtens kundkrets visade sig emellertid mycket nödbedd. 2001 misslyckades Sothebys med att sälja ett stort antal brev signerade författaren.

Bergmans ångestridna sängbord

Ingmar Bergmans två vita sängbord fick en unik laddning sedan det ena var översållat med klotter signerat mästerregissören. Ovanpå bordet stod det bland annat att läsa: "rädd, rädd, rädd", "varför kommer inte taxin" och "den jävla starren breder ut sig".

Såldes för: 340 000 kronor av Bukowskis 2009.

Barrets handmålade cykel

Efter att Syd Barret lämnat Pink Floyd drog han sig tillbaka från offentligheten och flyttade hem till sin mamma i Cambridge. Efter hans död blev det tydligt hur enkelt han levt när hans simpla ägodelar auktionerades ut. Ryktet säger att hans handmålade röda cykel köptes av Barret-fanatikern David Bowie.

Såldes för: 54 500 kronor av Cheffins 2006.

Monroes vita klänning

Scenen där Marilyn Monroes vita klänning fladdrar kring hennes ben i Billy Wilders romantiska komedi "Flickan ovanpå" är en av filmhistoriens mest ikoniska. När film-memorabilia-fantasten Debbie Reynolds auktionerade ut det åldrade plagget var intresset rekordstort.

Såldes för: 29,5 miljoner kronor av Debbie Reynolds 2011.

Popkungens silkiga jacka

Den röda och svarta satinjacka som Michael Jackson odödliggjorde i musikvideon till "Thriller" designades av Deborah Nadoolman Landis som även formgav den jacka Harrison Ford bar i "Jakten på den försvunna skatten". När den auktionerades ut startade ett vilt budgivningsrally. Köparen menade att det var tidernas mest framstående rock-memorabilia-grunka.

Såldes för: 11 miljoner kronor av Juliens 2011.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.