Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-21 14:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kerstin-gezelius-gladjelost-pa-arets-golden-globe/

Film

Kerstin Gezelius: Glädjelöst på årets Golden Globe

Ricky Gervais med sin partner Jane Fallon. Foto: Valerie Macon/AFP

LOS ANGELES. Det brinnande Australien, krigshot och Harvey Weinstein skuggade ett ovanligt humorlöst Golden Globe där värden Ricky Gervais gick på med slentrianmässiga förolämpningar. DN:s Kerstin Gezelius tackar i alla fall de avspända britterna, som Phoebe ”Fleabag” Waller-Bridge, för en glad stund.

Vem var mannen i hatten? frågades det runt omkring mig när vinnarna av Golden Globe för bästa miniserie klev upp på scenen på Beverly Hilton: ”Chernobyl”-regissören Johan Renck drog uppmärksamheten till sig i skägg och hatt utan att säga ett ord, trots att han regisserat succéserien. 

Talade gjorde däremot Stellan Skarsgård, som vann ”dödens grupp”: bästa manliga biroll i tv-serie och tog hem en Globe för sitt läskiga men subtila politrukporträtt i ”Chernobyl”. Han tackade främst sin maskör, som hade gett honom ett par ögonbryn, något han alltid saknat och som gjort att Milos Forman klagat på att man aldrig kände igen honom i en film.

Joaquin Phoenix Foto: Kevin Winter/Getty

Priset för bästa manliga huvudroll i ett långfilmsdrama (många fina ögonbryn i den kategorin), gick, som det borde, till Joaquin Phoenix för titelrollen i Joker. Hans tacktal var så dränkt av svordomar att hälften censurerades bort och andra hälften blev rätt flummigt. 

Han hann dock säga att man skulle låta bli att flyga till galor i jetplan om man menade allvar med klimatet innan håll tyst-musiken tonades upp. En stor konstnär men en värdelös talare, överträffad endast av Renée Zellweger som vann Bästa kvinnliga huvudrollsinnehavare för ”Judy” och höll ett passionerat men långrandigt tal om hur det är att vara utfrusen ur Hollywood.

Bästa regi och bästa film gick, något oväntat, till ”1917” och Sam Mendes, som sa vad många tänkte, att det inte fanns någon levande regissör i världen som inte stod i skuggan av Scorsese. Dennes film ”The Irishman” var nominerad i fem kategorier och tog inte hem en enda. Joe Pescis (egentligen självskrivna) pris för bästa manliga biroll gick i stället (inte heller oförtjänt) till Brad Pitt för ”Once upon a time in Hollywood”. Också han bockade respektfullt mot det amerikanskitalienska bordet där Pacino, de Niro, Scorsese och Pesci satt som festens självklara men fruktade kungligheter.

I värden Ricky Gervais slentrianmässigt oförskämda inledningstal sa han åt skådespelarna att hålla inne med sina politiska floskler eftersom de hade gått mindre i skolan än Greta Thunberg.

Som tur var struntade de i det. Många vinnare och presentatörer tog upp klimatkrisen, aktualiserad av det brinnande Australien där vinnaren av bästa manliga huvudroll i en miniserie (”The loudest voice”), Russell Crowe, befann sig och (tydligen) kämpade mot elden.

Patricia Arquette, som vann för bästa kvinnliga huvudroll i miniserie (”The Act”), sa att hennes pris som knappast skulle gå till historien när de står inför krig med Iran. Michelle Williams försvarade aborträtten och trosfriheten och fick många ögon att tåras.

Sacha Baron Cohen klämde åt Mark Zuckerberg (på ett roligt sätt) och Ricky Gervais kallade värdarna Hollywood Foreign Press för rasister, skällde ut dem för bristen på kvinnliga regissörer och mobbade alla som jobbat med Harvey Weinstein utan att fatta vad han gick för, en känga riktad mot bland annat Quentin Tarantino, som vann stort, för bästa manus och bästa film i komedikategorin (om den nu ens hörde hemma där) med ”Once upon a time in Hollywood”.

Olivia Colman Foto: Frederic J. Brown

Gladast och mest avspända var engelsmännen: Olivia Colman blev visserligen helt stum när hon vann för bästa kvinnliga huvudroll i dramaserien ”The Crown”, men Phoebe Waller-Bridge var sprudlande glad. Hon vann för sin skruvade komediserie ”Fleabag” och dessutom fick hon priset bästa kvinnliga huvudroll. Amerikanska ”Succession” tog också hem två tunga priser: För bästa dramaserie och bästa manliga huvudroll, Brian Cox. Bara att höra vinjettmusiken när det tyngsta skådespelargänget på tv-himlen klev upp på scenen fick hjärtat att slå fortare.

Annars var det inte mycket humor och glädje på årets Globe. Krisen i landet och i världen är för monumental för att inte kasta en närmast apokalyptisk skugga över tillställningen.

Lite hopp spreds dock av två icke-engelskspråkiga filmer. ”The Farewell”, som gav Akwafina pris för bästa kvinnliga huvudroll i komediklassen och ”Parasit”, som vann bästa icke-engelskspråkiga film. Regissören Bong Joon-Ho tipsade alla om att bearbeta sin fruktan för det lilla tiocentimetershindret textremsor, så skulle en hel värld av fantasisk film öppna sig.

Läs mer: Stellan Skarsgård vann en Golden Globe 

Läs mer: Här är årets Golden Globe-vinnare