Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Kläder i stället för stereotyper på Stockholms modevecka

Foto: Hope

På Fashion week Stockholm blir det allt tydligare hur modet frigör sig från gamla konventioner. I dag handlar det inte om att definiera sig som ett kön utan som en individ.

Modebranschen är inne i ett gigantiskt skifte där det mesta omvärderas, från tillverkningsmetoder och säsongstänk till visningsformat och stereotyper. Vid sidan av miljöfrågan är det framförallt intresset för könsglidande design som driver modet i en ny riktning.

Allt fler modeföretag, från lyxsegmentet till kedjorna, arbetar i dag med uttalat gränslösa kollektioner som utmanar, eller helt enkelt ignorerar, traditionella stereotyper. En rörelse som brukar benämnas med etiketter som no gender, agender, genderless eller gamla hederliga unisex. Kärt barn har många namn.

Bland de etablerade svenska varumärken som satsar könsflytande utmärker sig bland annat Hope som är tillbaka på modeveckan efter flera säsongers frånvaro, med en ny look och ny designchef.

– Det känns självklart i dag att tänka fritt när det gäller kön och kläder. Det handlar inte om ett mindre feminint eller maskulint uttryck, utan om att erbjuda friheten att välja det man själv gillar, säger Frida Bard, Hopes nya designchef.

Varumärkets uppmärksammade no-gendersatsning bygger i själva verket vidare på unisexfilosofin som funnits med från starten för femton år sedan.

– Då handlade det om ett maskulint mode för kvinnor, i dag känns motsatsen mer intressant, säger Frida Bard.

No gender-trenden har exploderat på den internationella catwalken. Tongivare som Vetements, Guccis Alessandro Michele, Burberry, J. W. Anderson och Hood by Air har bidragit till att luckra upp gränsen mellan kvinnligt och manligt.

Dammodet började redan tidigt under 1900-talet anamma den mer funktionella herrgarderoben och i dag är det svårt att tänka sig något traditionellt herrplagg som inte fungerar i damgarderoben. Herrmodet däremot har haft betydligt kortare tid på sig att integrera klassiskt feminina referenser. Utbytet började så smått ta fart först på 1960- och 70-talet med dåtidens unisextrend. En modeströmning som i tidens anda byggde på att jämna ut skillnader mellan klass och kön och som fick särskilt starkt fäste i socialdemokratins Sverige. Bland annat med tongivande modevarumärket Mah-Jong, Sighsten Herrgårds ikoniska unisexoveraller och Gul & Blås modejeans, för att nämna några. I ett av världens mest jämställda samhällen har den funktionella lika för alla-garderoben sedan fortsatt att sätta sin prägel på den svenska modescenen genom åren.

Det handlar inte om ett mindre feminint eller maskulint uttryck, utan om att erbjuda friheten att välja det man själv gillar.

Den stora skillnaden mellan 1960-talets unisexlook och dagens no gender är att det i dag inte handlar om kollektivet, utan tvärtom, om individens rätt att välja fritt utan begränsningar, friheten att inte behöva inordna sig i stereotypa könsroller.

Träffsäkra trendanalytikern Li Edelkoort kallar dagens könsglidande look, där garderoben blivit allt mer sinsemellan utbytbar för ”transgenic”, som i att innehålla en gen från den andra.

– Det är kläder för en ny generation som inte i första hand definierar sig genom traditionella könsroller. Särskilt yngre pojkar och flickor klär sig allt mer lika i dag. Det är det personliga uttrycket som gäller, säger hon.

Designduon Josef Lazo och Andreas Schmidl bakom märket Lazoschmidl som solodebuterar på catwalken i Stockholm den här säsongen har gjort sig kända för en herrlook i traditionellt feminina material som spets och paljetter. De instämmer med Edelkoorts resonemang.

– Den yngre generationen har en annan syn på könsroller, mer flytande. När det gäller kläder väljer man helt enkelt det man gillar. Det handlar till hundra procent om estetik, inte om vilket kön man identifierar sig med, säger Josef Lazo.

För Johannes Leijonberg och Adèle Gillardeau – duon bakom årets nykomling på Ellegalan, varumärket Johannes Adele – var det självklart att etablera ett unisexmärke när de drog igång för ett par år sedan.

– Vi utgick från oss själva. Vi har samma stil och smak och en gemensam garderob. Vi ville skapa ett märke som speglar det. Med lösa silhuetter, dragskor och bälten kan våra plagg enkelt anpassas till olika typer av kroppar, säger de.

Det könsflytande modet har uppenbart en målgrupp, men no gender-kollektioner hittills haft svårt att lyckas i butiksledet. Den konservativa uppdelningen mellan herr- och damavdelningar liksom skilda storlekssystem har visat sig svårruckat.

– Det har tagit tid, men gränserna börjar sakta lösas upp även i butikerna. Allt fler, både fysiska butiker och webbshopar, har börjat införa könsneutrala avdelningar. I dag är det inte några problem för oss att sälja in kollektionen som unisex, säger Johannes och Adele.

Hope har löst storleksfrågan genom att märka samtliga plagg i kollektionen med både herr- och damstorlekar, från kjolar till kostymer.

– Det är ett sätt för oss att kommunicera att man inte behöver shoppa enligt den konventionella könsuppdelningen. En signal om att det är fritt för alla att välja ur hela kollektionen, säger Frida Bard.

Hittills har den starkaste utvecklingen av uteslutande könsneutrala kollektioner funnits inom streetwear. Med överdimensionerade silhuetter och generiska plagg som hoodies, jeans, t-shirts och sneaker har storleks- och tillskärningsmallar inte en lika avgörande betydelse. På säsongens Fashion Week Stockholm har streetwearkulturen den här gången fått en egen arena, Space by RMH, som arrangeras i samarbete med kreativa hiphopkollektivet RMH. Där finns märken som Tafari Gold och Stai samt modeaktivistiska This is Sweden, som drivs av syskonen Ana och Pablo Londono.

– För oss har det alltid känts irrelevant att tänka i kön, vi utgår snarare från olika karaktärer när vi designar.Plaggen vi skapar kan bäras av vem som helst som gillar dem. I år värld har no gender blivit så stort att det har börjat kännas förlegat att prata om ett könsuppdelat mode, säger Ana Londono.

Fashion week Stockholm.

Branscheventet Fashion week Stockholm med ett tjugotal visningar på schemat hålls den 29-31/1 på bland annat Berns Salonger, Auktionsverket och Kulturhuset Stadsteatern.

Streetweararenan Space by RMH håller öppet för allmänheten på det nya Scenkonstmuseet 30/1 kl 11.00-21.00 samt 31/1 kl 18.00-20.00.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.