Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-25 04:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecension-barockmusik-i-norrkoping-med-njutning-fran-en-avlagsen-varld/

Konsertrecensioner

Barockmusik i Norrköping med njutning från en avlägsen värld

SONata Quarantina, en grupp ur Norrköpings Symfoniorkester.
SONata Quarantina, en grupp ur Norrköpings Symfoniorkester. Foto: Calle Slättengren/SON

När Norrköpings Symfoniorkester spelar barockmusik är det inte krigets 1600-tal som är mest närvarande utan nuet, skönheten som uppstår i ögonblicket. DN:s Nicholas Ringskog Ferrada-Noli lyssnar på ett byte som inte går att erövra i krig, bara i hjärtat.

 På 1640-talet, i slutet av det trettioåriga kriget, ledde fältmarskalk Lennart Torstenson den svenska armén in i nuvarande Tjeckien där man plundrade flera städer. Från Prag stals bronsskulpturer som hamnade i Drottningholms slottspark. Även Kroměříž i Mähren, med sitt redan på den tiden historiska palats, härjades av svenskarna. Efter kriget byggdes Kroměříž upp av den nye furstbiskopen, Karl II von Liechtenstein-Kastelkorn, som inte minst prioriterade kultur och skönhet. Palatset fick en praktfull barockträdgård och ett kapell med framstående musiker och tonsättare, samt ett imponerande musikbibliotek.

Det är detta palats och dess musiksamling som står i fokus för en inspirerad konsert som Norrköpings Symfoniorkester erbjuder coronatidens onlinepublik helt gratis. En stråkkvartett förstärkt av kontrabas, cembalo, trumpet och trombon har bildat den spontana lilla gruppen SONata Quarantina. Eftersom man använder tidstrogna blåsinstrument, med svagare och mjukare ton än moderna motsvarigheter, låter den otippade kombinationen utmärkt. Det här är kammarmusik med en alldeles egen karaktär.

Vi får njuta av musik av fyra intressanta personer från denna avlägsna värld. Schmelzer, Vejvanovský och Biber var alla bekanta med varandra. Vejvanovský var kapellmästare i Kroměříž, den unge violiniststjärnan Biber var anställd där innan han flyddve till Salzburg 1670. Schmelzer, som var 1600-talets främste violinist/tonsättare före Biber, var baserad i Wien men skickade nya verk till Kroměříž på den musikintresserade furstbiskopens beställning. Även italienaren Bertali gjorde karriär i Wien. Hans verk, kopierade för hand av Vejvanovský, sparades till eftervärlden i Kroměříž bibliotek.

Det är lätt att fascineras av det historiska med denna konsert, men när SONata Quarantina spelar är det inte 1600-talet som är mest närvarande utan nuet, skönheten som uppstår i ögonblicket. När trombonens känsliga toner korsar cembalons harpliknande kaskader, när melankoliska violinpassager avlöser den lika pigga som försynta trumpeten, när kontrabasisten ler lyckligt och möter en medmusikers blick. Då glänser Kroměříž musikskatt, ett byte som inte går att erövra i krig, bara i hjärtat.