Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konsertrecensioner

24K på Kraken

24K är ett av de Kpopband som söker sig nya marknader efter att Kina just har stängt sin.
24K är ett av de Kpopband som söker sig nya marknader efter att Kina just har stängt sin. Foto: Karin Lundin Rockfoto

Koreapop. Väldrillad sång och dans tyngs av långa tal via tolk, skriver Sara Martinsson om 24K.

2

Konsert

24K

Scen: Kraken, Stockholm.

 

Medan omvärldens efterfrågan på stål, mikrochips och lastfartyg sjunker har hallyu – film, tv, smink, mode, musik – blivit Sydkoreas hetaste exportvara. De kreativa näringarnas försäljning mot utlandet drar varje år in mångmiljardbelopp till den avstannande ekonomin. Bara mellan 2010 och 2015 steg intäkterna från hallyu-export med 13,4 procent.

Av de blomstrande kulturyttringarna har Kpop hittills fått mest uppmärksamhet. De totalt branschdominerande produktionsbolagen levererar ungefär femtio nya akter per år. 24K har varit med sedan 2012.

Deras första spelning i Sverige kommer efter att vinterns Europaturné med kort varsel blivit utökad. Enligt arrangören på grund av enorm efterfrågan. Men den plötsliga förlängningen sammanfaller också lägligt med att Kina utfärdat ett förbud mot all hallyu. 24K och deras kollegor behöver helt enkelt hitta nya marknader när den köpstarka grannen stängt igen plånboken.

För den som i ungdomen fick sin musikaliska bildning till lika delar från Eurovision Song Contest och drogfria kvällar på landsortsdiskotek är själva konsertdelen av scenen som utspelar sig på Kraken faktiskt ganska lätt att acceptera. Läsken flödar och glowsticksen lyser när de sju idolerna möter publiken.

Eventuella språkliga hinder rundas i musiken enligt klassisk modell, med refränger av nonsenstyp (”na-na-na-na”, ”B-I-N-G-O”). Varje nummer är som en liten föreställning i sig, med avancerad koreografi och videoprojektioner.

Svårare att smälta är den extrema vikt som läggs vid publikkontakt. Lite aktiviteter är skoj, som en danstävling där några lyckliga får komma upp på scenen. Men när sex av sju kommunicerar via tolk blir varje moment där samtliga medlemmar ska hålla egna tal olidligt utdragna. Konserten känns långa stunder mest som en väldigt omständlig meet and greet.

Av alla kvaliteter 24K drillat i hemlandets talangfabriker är sjunga och dansa absolut deras vassaste förmågor. Om målet nu är att nå ännu fler fans i Europa skulle de tjäna på att våga renodla.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.