Förunderligt förförande – slagverkskonsert och symfonisk danskurs med Alondra de la Parra

DN:s Johanna Paulsson recenserar Sveriges Radios symfoniorkester med Alondra de la Parra på Berwaldhallen.

Musik
4

Sveriges Radios symfoniorkester

Verk av Leonard Bernstein, Tobias Broström och Heitor Villa-Lobos Dirigent: Alondra de la Parra Slagverkssolister: Patrick Raab och Johan Bridger Scen: Berwaldhallen, Stockholm

Nog tycks åtminstone det två stora Stockholmsorkestrarna ha aningen större ambitioner att klämma in ny musik i konsertprogrammen den här säsongen. Och då inte nödvändigtvis uruppföranden, utan lika gärna samtida musik som beställts av andra orkestrar och som förtjänar att höras om och om igen. Ett sådant stycke är Helsingborgstonsättaren Tobias Broströms konsert ”Theatron” för två slagverkare och orkester som uruppfördes i Dresden i fjol och som tidigare spelats i Sverige hos de övriga beställarna i Gävle, Helsingborg och Umeå.

Solisterna Patrick Raab och Johan Bridger – en duo som också kallar sig MalleusIncus – är således varma i kläderna och gav i fredags detta klangligt attraktiva, men aldrig effektsökande verk ett förunderligt förförande framförande tillsammans med Radiosymfonikerna. ”Theatron”, som betyder skådeplats, är en sorts uppföljare till Broströms första slagverkskonsert ”Arena” och skrivet för slagverk som har en bestämd tonhöjd med marimba och vibrafon i förgrunden. Den flygande förstasatsen (i partituret ”volante”) landar i ett vackert nyanserat och koralliknande lugn, innan tempot drivs upp med läckert lekande dribblingar.

Som extranummer bjöd Raab och Bridger dessutom på en makalöst snyggt marimbatranskription ur Bachs ”Goldbergvariationer”. Och med den mexikanska dirigenten Alondra de la Parra på pulten har man heller aldrig tråkigt. Det var inte länge sedan Heitor Villa-Lobos ”Bachianas brasileiras”-svit nr 2 klingade i Berwaldhallen. Närmare bestämt under Östersjöfestivalen i september med Gustavo Dudamel och hans Simón Bolívar-orkester. Men jag vågar påstå att Radiosymfonikerna och de la Parra fick fram såväl ett ledigare sväng som mer dramatiskt mångbottnade nyanser ur detta verk som stöper brasilianska tongångar i barockformer.

Den latinamerikanska danskursen fortsatte sedan med ett inspirerat framförande av Leonard Bernstein-sviten ”Symfoniska danser” ur musikalen ”West Side Story” – mer komplex än man kan frestas att tro bland fräcka fingerknäpp och ”Mambo!”-rop.