Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konsertrecensioner

Ghost inside ghost

Ghost inside ghost i Hagakyrkan.
Ghost inside ghost i Hagakyrkan. Foto: Ghost in ghost

Det sublimt himmelska möter kokande klanger. Tonsättaren Anna Erikssons nya och äldre verk tolkas av den nybildade ensemblen Ghost inside ghost i Hagakyrkan. En mycket varierad konsert som stundtals fick kyrkorummet att bågna av muntra energier.

Musik
4

Ghost inside ghost
Kammarmusik av Anna Eriksson
Scen: Hagakyrkan i Göteborg.

Tonsättaren Anna Eriksson har ofta attraherats av kopplingar mellan den ljudande musiken och den konkreta eller rent språkliga världen. Och där hittat de kreativa gränszoner där de kan förgrena sig in i varandra.

Som i operaverket ”Opera lingua” från 2011 där hon använde sig av fragment ur språkkurser, stolpiga reseparlörer och felöversatta manualer. Och gjorde musik för pennvässare och en övergiven bordsfläkt.

Utifrån sättningen i den nybildade ensemblen Ghost inside ghost, med Anna Svensdotter på flöjt, Sara Sjödahl på piano, My Hellgren på cello och Åsa Nordgren på sång, har Anna Eriksson nu arrangerat om en det äldre verk och komponerat lite nytt som presenterades i Hagakyrkan i Göteborg lördags. En konsert som inleddes med det verk som gett namn till ensemblen – ”Ghost in­side ghost” – vilket är en fantasi över Ludwig van Beethovens berömda ”Spöktrio”. Ett stycke som i full fart och med ett gåtfullt leende tar sig från det trallande absurda till det svärtat demoniska för att ända i det sublimt himmelska.

I ett knippe solostycken visade Eriksson nu också sitt gehör för resurserna hos de enskilda instrumenten. Bland annat i ett yrvaket trippande verk för flöjt och ett cellostycke baserat på en idé om vad som skulle kunna ha lett fram till de första tonerna i en av J S Bachs cellosviter. Ett för Eriksson typiskt oförskräckt spekulativt humör som fick ytterligare höjd i ”Cirrus stratus” som gestaltar en flygvärdinnas allt häpnare reaktioner inför olika slags molnformationer.

I ”Elementarpartiklarna” där kvantfysiken kommer till liv i en uppåtrusande celloton som exploderar i ett sopranskrik. Samt i den på dna-sekvenser komponerade ”Ping och Pong” där en kokande klangmassa förångas till ljudet och synen av studsande pingpongbollar inuti flygeln.

Efter dessa muntra energier, som stundtals fick kyrkorummet att bågna, kom konserten till sist till ro med den lyriskt meditativa tonen i ”Sutra”. Ett svalt och luftigt verk baserat på en buddhistisk text som över en tassande basgång andades ljus, hav och sommar. Mycket fint.

Tonsättaren Anna Eriksson. Släpper en cd i vår

Anna Eriksson (född 1963) är tonsättare, ljudkonstnär och gitarrist bosatt i Göteborg.

Har studerat för Sven-David Sandström och Ole Lützow-Holm och komponerar i spänningsfältet mellan kammarmusik och ljudinstallation.

I hennes verklista samsas musik för stråkar, slagverk, gitarr och kör med talande papegojor och krukväxter, leksaksrobotar och självspelande tårtljus.

I Erikssons absurdistiska kammar­opera ”Opera lingua” alstrade ­ljudet av en bordsfläkt en hel körsats.

Till våren 2015 släpper hon en cd med ensemblen Ghost inside ghost på etiketten Kning Disk.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.