En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-19 20:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/katastrofstart-for-sympatisk-minifestival/

Katastrofstart för sympatisk minifestival

Den engelska rapparen Flohio är kvällens bästa akt med vild, våldsam energi. Foto: Adrian Pehrson/Rockfoto Bildbyrå AB

Den nya musikfestivalen Daze Days började fint. Men när huvudnumret, den engelska rapparen Octavian, ställde in utan förklaring gick ett sus av besvikelse genom publiken.

Klockan är 00:29. Publiken på dansgolvet framför scenen på Slakthuset väntar spänt på den engelska rapparen Octavian, kvällens och hela festivalens huvudnummer, som var schemalagd att gå på scen en halvtimme tidigare. Uppvärmnings-dj:ns musik tystnar och upp på scen kommer inte Octavian utan en av festivalens arrangörer. Med obekväm röst meddelar han bittert att Octavians konsert har blivit inställd på grund av ”en incident bortom vår påverkan”. Ingen ytterligare förklaring ges, ett sus av besvikelse går genom publiken, ännu mer så när ljuset tänds. Alla börjar röra sig mot utgången.

En tråkig avslutning på den första kvällen för den nya minifestivalen Daze Days. För att inte säga en gigantisk antiklimax. Octavian är inte bara en av de absolut mest intressanta och begåvade Londonartister som har dykt upp de senaste åren, vars fullängdsdebut ”Spaceman” var fjolårets kanske allra starkaste mixtape. Han var dessutom den enda riktigt kända artisten i festivalens lineup, och många hade säkerligen köpt sin festivalbiljett mest för att se honom. Någon ersättare var det inte tal om.

Det är synd eftersom Daze Days är ett sympatiskt initiativ och jag hoppas att det blir en återkommande festival, trots katastrofstarten. Två andra av akterna, Jade Bird och Odetta Hartman, ställdes också in några dagar innan festivalen började. Trots detta var stämningen god på de två närliggande klubbarna Slakthuset och Slaktkyrkan, som man kryssade mellan om man ville se så många artister som möjligt, ända till klockan 00:29 då.

Den tyske rapparen Kelvin Colt. Foto: Adrian Pehrson/Rockfoto Bildbyrå AB

Tvådagarsfestivalen Daze Days lyfter fram internationella artister som är relativt unga och ännu inte blivit superstjärnor men som gör spännande och modern popmusik, mer eller mindre med klubbkultur och elektronisk musik som bas. Svenska artister är i minoritet, i stället får man chans att stifta bekantskap med akter som den norska duon Sushi X Kobe, som mixar brutala technoinspirerade beats med aggressiv mumlande rap, och den tyske rapparen Kelvyn Colt.

Han rappar och sjunger mestadels på engelska, tydligt inspirerad av amerikansk trap, och har en stark närvaro och tung bas. Han får sällskap av kompisen Mitchy Iris som framför sin fina singel ”Heartbreak anth3m”.

Norska duon Sushi X Kobe mixar technoinspirerade beats med mumlande rap. Foto: Adrian Pehrson/Rockfoto Bildbyrå AB

Den experimentella artisten Yves Tumor (som tidigare kallade sig för Teams och egentligen heter Sean Bowie) från Florida skapar en fascinerande modern rockmusik bestående av distade electrobeats, trasig bas, melodiöst ropande sång och inte minst en frapperande udda visuell stil. Han är ensam på scenen men lyckas ändå fylla den, med sina extravaganta kläder, laddade rörelser och härjade sång.

Kvällens bästa akt är ändå Flohio, en ung engelsk rappare som sagt i intervjuer att hon absolut inte gör grime, vilket känns lite knepigt eftersom hon låter som en grimeartist, och en ganska perfekt sådan. Hon har både otvungen charm och vild, våldsam energi, men framför allt har hon bra låtar. Rytmerna guppar och snärtar, hela havet stormar, och ovanpå de läckra vågorna surfar Flohio med sin glänsande rap. En bra kväll ändå.