Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konsertrecensioner

Konsertrecension: Beethovens ”Missa solemnis” – världsklass i Berwaldhallen

Thomas Dausgaard dirigerar Missa Solemnis i Berwaldhallen.
Thomas Dausgaard dirigerar Missa Solemnis i Berwaldhallen. Foto: Mattias Ahlm/SR

Solisterna är ypperliga. Beethovens komplexa mässa håller världsklass i Berwaldhallen, skriver Camilla Lundberg.

5

KONSERT
Ludwig van Beethoven
”Missa solemnis”
Sopran: Malin Christensson. Alt: Kristina Hammarström. Tenor: Michael Weinius. Bas: Josef Wagner. Med: Radiokören, Svenska Kammarorkestern. Dirigent: Thomas Dausgaard. Scen: Berwaldhallen, Stockholm.

 

Den döve Beethoven skrev sin väldiga ”Missa solemnis” i nära anslutning till den nionde symfonin, i många avseenden ett syskonverk. Fyra sångsolister, orkester och kör. Men medan ”nian” är ett standardverk är hans ”högtidliga mässa” en raritet i konserthusen, för att inte tala om i kyrkorna.

Förklaringen kan te sig enkel. ”Missa solemnis” ställer avsevärt högre anspråk på sångarna; så krävande att den virtuosa Radiokören länge dröjde att ta sig an den. I dag ingår den självklart i körens repertoar, och på söndagen gästspelade de med den i New York tillsammans med lika vittberesta Svenska Kammarorkestern.

Beethovens högmässa är stilmässigt ett verk i tidens empirstil, i så måtto att den kyrkotonala harmoniken, gregorianiken och de stora fugorna ansluter till napoleontidens antiksvärmeri. Men den är också teatralisk och djupt personlig. Bönen till Guds lamm som borttager världens synder blir här den ångestridna individens desperation. Beethoven ekar krigets larm i det avslutande ”Dona nobis pacem”, och låter körens bön om fred bli hängande med frågetecken snarare än som harmoniskt utropstecken.

”Missa solemnis” är märkvärdigt modern med sin panteistiska gudsbild och frånvaro av kyrksamhet. Trosbekännelsens ”enda helig allmännelig kyrka” blir en mumlande utsaga som Beethoven avsiktligt dränker i de högljudda utropen ”credo” – ”jag tror”. Heligheten, ”sanctus” – hos andra kompositörer alltid jublande – är däremot här ett introvert mysterium i pianissimo.

Ett komplext och underbart verk där dirigenten Thomas Dausgaard fick fram just det innerligt privata och idealistiskt universella i Beethovens mästerliga mässa. Med ypperliga solister, inklusive Sara Trobäcks vidlyftiga violinsolo, och med Radiokören lika välrepeterad som Svenska Kammarorkestern blev det ett framförande i absolut världsklass.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.