En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 13:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/konsertrecension-darin-behover-forvalta-sin-potential-battre/

Konsertrecension: Darin behöver förvalta sin potential bättre

Darin i Globen. Foto: Wai Kei Fung/Rockfoto Bildbyrå AB

Att fylla tre av landets största arenor är det mest anspråksfulla Darin har gjort i sin karriär. Tyvärr kan det vara sista gången han lyckas med det, om han inte blir kreativt modigare, skriver Sara Martinsson.

En av singlarna Darin släppt inför vårens arenakonserter heter ”Identitetslös”. Egentligen är den en personlig betraktelse över erfarenheten att växa upp som kurd i Sverige. Men ställd mot hans artistiska utveckling de senaste åren får den dessvärre en annan, oavsiktlig betydelse. Få svenska popstjärnor har ju gjort en sådan spikrak rörelse rakt in i det generiska, karaktärslösa som Darin. ”Jag är identitetslös, finns det någon plats för mig?” sjunger han, och varje nervtråd i min kritikerhjärna sprakar av lust att dra skämt på just den radens bekostnad. Men nu spelar han på Globen, så jag ska verkligen försöka ta honom på allvar. Kan han locka 7.100 personer dit så förtjänar han en ärlig chans.

Han har länge haft något i sig som suktat mot arenorna. Redan för tio år sedan spelade han in en cover på Coldplays ”Viva la vida”. Han vill också vara stor, gränslös. Att med både band och kammarorkester ställa sig på tre av landets största scener, i Malmö, Göteborg och Stockholm, är det mest anspråksfulla han hittills gjort. Karriären sträcker sig vid det här laget över 15 år, så där finns mycket att fylla tiden med. De tidiga låtarna, som Robyn-samarbetet ”Money for nothing” eller ”Step up” har fortfarande en roligt ungdomlig kaxighet. Tolkningen av Magnus Ugglas ”Astrologen”, med stråkarna i centrum, bär också en känslighet som lyfter över det genomsnittliga.

Skivrecension: Darin var roligare som popstjärna

Men dessvärre är två timmars tillbakablick över den gamla ”Idol”-tvåans katalog mer än en hitkavalkad en påminnelse om hur bortslösad hans odiskutabla talang är på medelmåttigt material. De senaste skivornas fokus på radiopop med svenska folkinfluenser är ett sömnpiller av knockoutkvalitet. I sommar fyller Darin 32 år. Det är verkligen dags nu att han paras ihop med människor som kan förvalta hans potential på allvar. Annars var detta nog dessvärre både första och sista gången han stod på Globens scen helt själv. För att bli en riktig arenafyllare krävs större kreativt mod, och framför allt, en skarpare personlig profil.