Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-04 14:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/konsertrecension-en-harlig-upptackt-i-ypperligt-och-prunkande-framforande-som-ger-mersmak/

Konstrecensioner

Konsertrecension. En härlig upptäckt i ypperligt och prunkande framförande som ger mersmak

Bild 1 av 2 Sakari Oramo dirigerar på Stockholms konserthus.
Foto: Jan-Olav Wedin
Bild 2 av 2 Solisterna Paulina Pfeiffer, Michael Weinius, Catriona Morison, Tuomas Pursio och dirigenten Sakari Oramo framför Eric Ericsons Kammarkör och Kungliga filharmonikarna för Ethel Smyths mässa på Stockholms konserthus.
Foto: Jan-Olav Wedin

Ethel Smyths mässa är storslagen och pompös med mycket grannlåt och en färgstark trosbekännelse med drillande flöjtduvor över bebådelsen. Verket som efter 130 år fick sin svenska premiär var förmodligen det mest omfångsrika verket av en kvinna som någonsin framförts i Konserthuset, skriver DN:s kritiker Camilla Lundberg.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in