Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-18 06:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/konsertrecension-explosivt-nar-havet-blir-musik-pa-ostersjofestivalen/

Konsertrecensioner

Konsertrecension: Explosivt när havet blir musik på Östersjöfestivalen

Dirigenten Klaus Mäkelä och cellisten Truls Mørk med Seriges Radios rymfoniorkester i Berwaldhallen.
Dirigenten Klaus Mäkelä och cellisten Truls Mørk med Seriges Radios rymfoniorkester i Berwaldhallen. Foto: Mattias Ahlm

Den unge dirigentstjärnan Klaus Mäkelä trollar fram subtilt orientalistiska klanger från Radiosymfonikerna och Truls Mørk går med djupt in i de grubblande tongångarna hos Ernst Bloch. ”Allt är fåfänglighet”, tycks hans cello sjunga, skriver DN:s Nicholas Ringskog Ferrada-Noli om en konsert som annars handlas om havet.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in