Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-21 22:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/konsertrecension-humor-och-oemotstandligt-musikanteri-med-guldkorn-fran-haydns-verklista/

Konsertrecensioner

Konsertrecension: Humor och oemotståndligt musikanteri med guldkorn från Haydns verklista

Sopranen Karin Dahlberg och cellisten Ola Karlsson briljerar i Haydn-program på Berwaldhallen. Foto: Mikael Grönberg

Den erfarne cellisten Ola Karlsson briljerar liksom den fina sopranen Karin Dahlberg som var helt ny solist på Berwaldhallens scen, skriver DN:s Camilla Lundberg.

På Haydns, Mozarts och Beethovens tid var det London – inte Wien – som var det musikaliska Europas hjärta. Här blomstrade ett utvecklat konsertliv öppet för publik, till skillnad från de slutna adelspalatsen i den habsburgska kejsarstaden. Välbärgade musikälskare flockades kring nymodigheter som symfonier och pianokonserter. Publiktrycket ökade på 1790-talet med strömmen av franska emigranter som flydde från revolutionens skräckvälde. 

Bakom Londons livliga musikscener stod många driftiga tyskar i Händels efterföljd, som till exempel Bachs son Johann Christian och violinisten Johann Salomon – impressarion som lockade den åldrade Joseph Haydn att fyra gånger korsa Engelska kanalen. I London kom Haydn att komponera sina tolv största och sista symfonier, här fick han idén till sitt inflytelserika oratorium ”Skapelsen”.

I Berwaldhallen har nu de bägge konsertmästarna i Sveriges Radios Symfoniorkester vaskat fram fem guldkorn vardera ur Haydns outtömliga verklista. Så har de studerat in dessa med varsin halva av orkestern för varsin konsert, Tomo Keller först och Malin Broman på lördagen.

Keller öppnade med ett säreget stycke Haydn: mystiskt sordinerade stråkar och alldeles för ”moderna” dissonanser. Men så beskriver det också självaste Skapelsens urtillstånd – ett beslöjat, riktningslöst kaos som söker Upplysningens klarhet. Ganska underbart.

I sällskap med radiosymfoniska solister intog sedan Tomo Keller den närmast operamässiga violinstämma som Haydn skrivit för Salomon i en s k sinfonia concertante. Här briljerade även cellisten Ola Karlsson och tackade därmed för sig efter 43 års radiosymfonisk tjänst. Alldeles ny som solist på Berwaldhallens scen var däremot den fina sopranen Karin Dahlberg i en kantat som smakprov på Haydns stora men sällan hörda operaproduktion. 

Den haydnska humorn, eller snarare esprin, genomsyrar den härliga symfonin nr 104, och orkestern högg in med oemotståndligt musikanteri och dirigentbefriat virtuoseri.      

 

Läs fler recensioner av Camilla Lundberg.