Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 23:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/konsertrecension-jess-glynne-lyckas-helt-befria-sin-soul-fran-svang/

Konsertrecensioner

Konsertrecension: Jess Glynne lyckas helt befria sin soul från sväng

Jess Glynne sjunger om att älska sig själv på ett utsålt Nalen. Foto: Kristin Blid/Rockfoto

Jess Glynne har en solig attityd och en rivig röst, men hennes topplistehittar är främst kända från reklamfilmer och själv är hon slående anonym i sitt uttryck.

Rätta artikel

Visst säger faktumet att Spice Girls valt just Jess Glynne som förband till sin återföreningsturné en del om tillståndet i den moderna musikindustrin. Den tjugonioåriga brittiskan växte sannolikt upp med 90-talets största kvinnliga popfenomen som idoler. I dag står hon själv på de största scenerna och företräder en sorts populistisk feminism. Ändå skiljer hon sig radikalt från förbilderna.

För den generation som lärde sig säga ”girl power” innan de kunde gå var musiken produkten. Spice Girls såldes som dockor, var hela tiden mer konsumtion än kultur. Men de gjorde ändå avtryck i den senare.

Jess Glynne har trots sju listettor i hemlandet sedan 2014 inte lämnat några spår. Visa hennes bild på stan och bara ett fåtal vet vem hon är. Låtarna känner man förstås igen. Men inte för att de heller sticker ut, utan för att man hört dem i reklamfilmer.

Där Spice Girls var sin egen produkt är Jess Glynne som artist helt införlivad i andras varumärken. Att hon faktiskt sålt ut Nalen är överraskande, med tanke på hur låg hennes profil är. När hon väl går upp på scenen tillsammans med band och kör är anonymiteten fortsatt slående. Inte så mycket i Glynne som person, som i hennes uttryck.

Gudarna ska veta att brittisk r&b kan vara blodfattig. Men att göra så plattitydspäckad soul helt fri från sväng som låtar som ”123” eller ”Hate/love” är något av en prestation i sig.

Att en artist är halvkass men populär är förstås inte ovanligt. Jess Glynne har en solig attityd och en rivig countryröst som är lätt att gilla. Hon lyckas dessutom ringa in den stämning som finns i samhället där all förändring förväntas komma från individen. Bäst illustrerat i ”Thursday”, hitten om att hon inte ska sminka sig på torsdag.

Medan Spice Girls sjöng om kraften i kollektivet, sjunger Jess Glynne om vikten av att älska sig själv. I dessa självhjälpstider är det helt rimligt att hon är omtyckt. Men om hon dessutom är den bästa feministen vi kan skaka fram, ja, då får vi nog även fortsatt dras med patriarkatet.

Läs fler musikrecensioner av Sara Martinsson , till exempel om Linda Pira, Imenella och Unruly .