Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Konsertrecensioner

Konsertrecension: Jill Johnson – en röstlig kameleont firar lekfulla triumfer

Jill Johnson för oss in i den swingmusik som hon växte upp med.
Jill Johnson för oss in i den swingmusik som hon växte upp med. Foto: Mattias Johansson

Jill Johnson går på knock direkt i en krogshow som knappt rymmer någon country alls men desto mer swingmusik – och som inte ens räds Frank Sinatras största stunder.

4

Krogshow

Jill Johnson

”That’s life”

Jill Johnson och Bohuslän Big Band. Kapellmästare: Stefan Brunzell. Regi: Linda Hansson. Scenografi: Roland Söderberg. Nycirkusartister: Joachim Assarsson och Karin Odermatt. Scen: Gothia Towers the Theatre.

 

Från 1980-talet minns jag en rent förbluffande scen i en tevedokumentär med Royal Shakespeare Company där skådespelaren Ian McKellen, bara med sin röst och i en rasande fart, gav prov på hur vitt skilda betydelser en skådespelare kan ge en och samma replik genom att byta undertext. Den här övningen, som McKellen gjorde liksom helt utan att tänka, var som musik för mina öron och kom tillbaka till mig många år senare när jag såg en dokumentär om den likaså röstmässigt ekvilibristiska popstjärnan Celine Dion. En röstmässig ekvilibrist, likt McKellen, som med en overklig säkerhet kunde byta röst från låt till låt, utan någon närmare betänketid.

Men denna, kameleontiska begåvning är inte självklart en tillgång i en popkultur som sällan har sett sångaren som en ”uttolkare”. Den hotar ju föreställningen om röstens ”äkthet”. Därför har den lekfulla skickligheten i att härma andra sångare, som finns hos många kvinnliga artister, ofta mötts av en viss misstänksamhet. Den skapar just ingen trovärdighet. Den är för långt från Johnny Cash.

Jill Johnson kan nog sägas ha varit utsatt för detta genom åren men har på ett fascinerande vis tillskansat sig en musikalisk ”äkthet”, trots att hon fortsatt att byta från genre till genre och låta olika med samma bravur. Mycket tack var sin ”Jills veranda” där hon visat sin personlighet i samtal och duetter med sångare av vitt skilda slag. Att hon nu valt att kalla sin nya krogshow på Gothia Towers the Theatre för ”That’s life”, efter en av Frank Sinatras mest förkrossande revanschlåtar från 1966 (då många trodde han var passé), kan man se som ett firande av att hon aldrig gett sig.

”Det är inte ok att vara bred i Sverige”, undslipper hon sig också vid ett tillfälle under showens gång som annars går på knock direkt med en fabulöst New Orleansfunkig version av Beyoncés ”Daddy lessons”, kryddad med ett fett barytonsaxsolo – och klädd i en av Lars Wallins slående vackra kreationer där hon förvandlas från kaxig krigare till partyprinsessa och till musikens suveräna drottning.

Bakom sig har hon ett till arton musiker utökat Bohuslän Big Band som därefter för oss in i den swingmusik som var hennes pappas och som hon dygnet runt växte med. Och hon räds varken Frank Sinatras största stunder när hon fullkomligt blåser i väg ”Fly me to the moon” eller ”New York, New York”, assisterad av gravitationsupphävande luftakrobatik utförd av två nycirkusartister.

Lite Dolly Parton blir det men annars är countryn helt frånvarande denna kväll till förmån för jazzfunkiga hyllningar till artister som Diana Ross, Dianne Warwick och Stevie Wonder – vars ”Don’t you worry ’bout a thing” blir en kolossal triumf för vad musikaliskt sväng kan göra med en publik. Och för Jill Johnson som r n b-sångerska. Men den stund som de flesta tar med sig starkast är nog ändå det lågmälda avbrott då hon, mitt ute i lokalen och endast ackompanjerad av flygelhorn, kontrabas och gitarr, förmedlar sin sårbarhet i balladen ”I will never let you know”. Ett sådant där hjärtskärande men ändå upplyftande uttryck som bara kan infinna sig i rösten hos en verkligt stor artist.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.