Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-15 21:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/konsertrecension-mariah-carey-beordrar-julstamning-men-underpresterar-i-wailandet/

Konsertrecensioner

Konsertrecension: Mariah Carey beordrar julstämning men underpresterar i wailandet

När Mariah Carey gör julturné är scenen späckad av julassociationer och hon själv gör entré som julängel.
När Mariah Carey gör julturné är scenen späckad av julassociationer och hon själv gör entré som julängel. Foto: Natalie Greppi

Tindrandet är lika pampigt som påklistrat när Mariah Carey gör julturné genom Europa, men det är bara i enstaka explosiva fraser hon avslöjar vilken sångerska hon kan vara.

Martin Nyström
Rätta artikel

Med ”waila” menar vi ofta den virtuost utsmyckande sångstil som utvecklades i gospeln och som fick en ny icke-religiös betydelse inom soul och r’n’b. Lika ofta hyllad för att vara ett yttersta känslomässigt uttryck som anklagad för att teknifiera och förytliga uttrycket. Den förening av klagan och jubel som wailandet syftade till i gospeln, och som förädlades vidare av bland andra Aretha Franklin, har ibland helt förlorats.

En prövosten för wailandets äkthetsivrare var Mariah Carey när hon slog igenom som r’n’b-sångerska för snart trettio år sedan med en aldrig tidigare hörd röstakrobatik. Med ett omfång på fem oktaver, ett sensationellt flöjtregister och en klang som bar spår av hennes blandade etniska ursprung – vitt, svart och latino.

Det var en vokal teater, i synnerhet på de två första albumen, som kunde stå närmare operan än gospeln för den som ville beskriva den när den svingar sig mellan det mest jordbundna och de yttersta sfärerna.

Om att julen allt mer har blivit en slags teater vittnar det ökande utbudet av julshower. I dessa måste traditionen tillvaratas men viktigare ändå är fiktionen. Att skapa en illusion av julens egen ”värld”. Att förtrolla, så att slussen till våra minnen öppnas på vid gavel.

När Mariah Carey nu gör en turné med julkonserter runt i Europa, som nådde Göteborg och Scandinavium i måndags, är scenen så späckad med julassociationer att stämningen närmast känns beordrad. Själv föds hon som en julängel ur en virvlande snöflicka till Tjajkovskijs balettmusik ur ”Nötknäpparen”. Tindrandet är lika pampigt som det känns påklistrat.

Men värre är att inte ens Careys röst för kvällen lyckas perforera detta. Hon bjuder på några hyfsade versioner av poplåtar som ”Hero” och ”The star” samt enstaka explosiva fraser och toner i wailandet som avslöjar vilken sångerska hon kan vara. Men som helhet är hennes vokala prestation en besvikelse.

Dessutom har hon ideliga problem med intonationen. Man blir smått nervös och tycker till slut även illa om ekorrar, dromedarer och små barn.

Läs fler musikrecensioner av Martin Nyström, till exempel om hur världsstjärnan Janine Jensen spelar Anders Eliassons violinkonsert från 2010.