Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-23 21:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/konsertrecension-maxida-marak-glanser-som-outtrottlig-agitator/

Konsertrecensioner

Konsertrecension: Maxida Märäk glänser som outtröttlig agitator

Maxida Märäk på Debaser Hornstulls Strand. Foto: Kristin Blid/Rockfoto

Det är inte i första hand för musikupplevelsen man går på en Maxida Märak-spelning. Istället är det i rollen som textförfattare och outtröttlig agitator som Märak glänser, skriver DN:s kritiker Kajsa Haidl. 

Rätta artikel

Inför höstens debutalbum har Maxida Märak sagt att hon siktar på att bli mer kommersiell. Nya ep:n ”Ärr” är helt klart ett kvalificerat försök, där Märak sjunger mjuk falsettsång över radiopoppig r&b.

Utvecklingen är på sätt och vis i linje med hela hennes artistskap, som alltid känts lite svårplacerat; sökande. Kanske beror det på att hon, trots många år i branschen, hittills bara släppt singlar. Med grunden i hiphop har hon nosat på allt i från ”Jills veranda”-country, tolkat Zarah Leander och släppt egna ”Baseball bat” som är en lång, aggressiv urladdning i form av en jojk. 

Halvvägs in i konserten på Debaser tar hon ännu en paus i rappandet och slår sig ned på scenen intill sin dj, och för stunden akustiska gitarrist, Linnéa Sundqvist. 

– Ett dåligt coverband på lokala puben fick mig att upptäcka den här låten för flera år sedan, berättar hon om Steve Earls bluegrassklassiker ”The mountain”. Jag gjorde om den till en protestsång som spreds över Sápmi.

Märaks avskalade och originella version, med vers på samiska, är en trojansk häst om det högst o-kommersiella ämnet gruvexploateringen av Sápmi. Framfört med total närvaro. 

Med få undantag är det annars inte för musikupplevelsen man går på en Maxida Märak-spelning. De förinspelade klubbbeatsen är kompakta, hårt distade och blir rätt enformiga i längden. Inte heller går man på Maxida Märak-spelning för överraskningarnas skull. På en timmes speltid händer det väldigt lite. Gästartisterna, som annars blivit ett obligatoriskt inslag under svenska hiphopkonserter, lyser med sin frånvaro. Att låta Linnéa Sundqvist ersätta reggaestjärnan General Knas i nya låtsamarbetet ”Norrsken” är ett val som varken gör låten eller gästsångerskan en större tjänst. 

Istället är det i rollen som textförfattare och outtröttlig agitator som Märak glänser. De långa mellansnacken är personliga och fyllda av patos. I kvällens enda extranummer ”Järnrör” ägnar hon sig åt högklassig SD-mobbing genom att rimma ”party valvaka” med ”rulla liten bulle, baka lite rassekaka”. Publiken verkar överens; det är just därför man går på en Maxida Märak-spelning.