Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-27 06:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/konsertrecension-starkt-humanistiskt-patos-i-nytt-verk-av-daniel-bortz-med-text-av-kjell-espmark/

Konsertrecensioner

Konsertrecension: Starkt humanistiskt patos i nytt verk av Daniel Börtz med text av Kjell Espmark

Bild 1 av 2 Kungliga Filharmonikerna, Patrik Ringborg dirigent Johanna Rudström mezzosopran, Daniel Carlsson countertenor, Karl-Magnus Fredriksson baryton, Stina Ekblad recitatör och Hannes Meidal recitatör.
Foto: Jan-Olav Wedin
Bild 2 av 2 Recitatör Stina Ekblad
Foto: Jan-Olav Wedin

Daniel Börtz tillhör en fyrtiotalistgeneration som inte räds de stora anspråken. I hans nya verk ”Sinfonia 13” finns ett starkt humanistiskt patos. Men ibland är det som om både verket och framförandet lägger krokben för sig själv, skriver DN:s kritiker Johanna Paulsson.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in