En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 00:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/martin-nystrom-danande-durklanger-nar-den-klassiska-revolutionen-kom-till-on/

Martin Nyström: Dånande durklanger när den klassiska revolutionen kom till ön

Skolhuset på Kössö är fullt när Konserthuset streamar kvällens konsert. Foto: Fredrik Nystedt

Leif Ove Andsnes är ett underverk och applåderna i skolhuset smattrade i kapp med dem vid Götaplatsen, skriver DN:s Martin Nyström som var med när Konserthuset i Göteborg för första gången live-streamade på Kössö.

När pianisten Christian Zacharias för fem år sedan gästade Göteborgs konserthus i musik av Joseph Haydn blev han så störd av en mobilsignal att han avbröt sig och sa rakt ut till publiken: ”Don’t answer. Take it away”. Detta filmades och lades ut på Göteborgssymfonikernas Youtube-kanal och därefter på deras fria streamingtjänst GSO Play. I dag har klippet visats 3,7 miljoner gånger.

När musikmagasinet Opus i sitt juni-nummer i år belyste den revolution som håller på att ske för klassisk musik tack vare streamade webb-konserter beskrivs denna händelse som en avgörande kick. Med Berlinfilharmonikerna som förebild var Göteborg först i Sverige med att satsa på den digitala trenden, och har fortfarande den mest avancerade tekniken. Men konserthusen i Stockholm och några till följer dem tätt i spåren. Exempelvis live-streamades hela Östersjöfestivalen från Berwaldhallen för ett par veckor sedan. ”Man kan fråga sig om en orkester kan överleva utan en play-funktion”, säger Göteborgssymfonikernas vd Sten Cranner till Opus. Siffrorna talar sitt tydliga språk - det som läggs ut på GSO Play har tre miljoner besökare per år. Varav hälften är från utlandet.

Att det digitala streamandet bryter ny mark för klassisk musik och öppnar för nya publikgrupper visar också en färsk rapport gjord av mediainstitutet MIDiA Research. Via tjänster som exempelvis Spotify lyssnar 35 % av de vuxna besökarna på klassisk musik. Och en tredjedel av dem är i åldern 25 till 30 år. En ny generation av klassiska lyssnare har skapats, tack vare det digitala flödet.

Konserthusen måste alltså ansluta sig till detta flöde. I torsdags kväll nådde det min egen ö i Göteborgs södra skärgård då Göteborgssymfonikernas säsongsöppning live-streamades till Kössös gamla skolhus. En lokal med anor från tidigt 1900-tal som i dag fungerar som ett litet Folkets hus. Här ser man på fotboll och hockey, har gudstjänster och ölprovningar, deltar i matlagning och quizaftnar eller lyssnar på föredrag hållna av öborna själva - i höst om arkeologi, matematik, journalistik och hur det är att arbeta på skärgårdsbåtarna.

Nu var det första gången man samlades för en direktsänd klassisk konsert. Och ett 30-tal av öns ca 120 åretruntboende fick höra hur symfonikerna, under chefdirigenten Santtu-Matias Rouvalis ledning, rivstartade med Jennifer Higdons ”Loco” från 2004. En galet rusande tågmusik i Buster Keatons anda som höjde pulsen till max inför att Leif-Ove Andsnes skulle förvandla energin till de frisläppta fantasier och drömmar som bär fram Edvard Griegs pianokonsert. Andsnes är ett underverk och applåderna i skolhuset smattrade i kapp med dem vid Götaplatsen.

Efter paus kom Dmitri Sjostakovitjs femte symfoni med sin gripande trekvartslånga resa från mörker till ljus. Och som med sina dånande durklanger i finalen fick hela skolhuset att skallra. Stående ovationer vid Götaplatsen förstås. Och ett jubel på Kössö som inte bara handlade om det hängivna framförandet. Konserthuset hade ju kommit till ön.