Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Konsertrecensioner

Skiv- och konsertrecension: Watain är tillbaka med stenhård djävulsritual

Watain firade 20 år på Kraken i Stockholm.
Watain firade 20 år på Kraken i Stockholm. Other: Viktor Wallström/Rockfoto

Watains nya skiva är en obarmhärtig djävulsknytnäve rakt i ansiktet. Och releasespelningen på Kraken är extrem på alla sätt, skriver Noa Söderberg – och ger både skivan och konserten en trea i betyg.

3

SKIVA
Watain – ”Trident Wolf Eclipse”
Century Media

KONSERT
Watain
20-årsfirande och releasespelning för albumet ”Trident Wolf Eclipse”. Scen: Kraken, Stockholm

Sist vi hörde från Watain gjorde bandet något som är långt ifrån kosher i black metal-kretsar: de sjöng om sorg. 2013 års album ”The Wild Hunt” såg döden genom en mänsklig lins. Frontmannen Erik Danielsson har senare berättat att skivan grundade sig i personliga erfarenheter av förlust.

Att säga så går på rak kollisionskurs med black metal-kulturens dödsdyrkande nihilism. Och med Watains rykte som ett av världens mest obevekliga metalband. Kanske är det därför ”Trident Wolf Eclipse” blivit förra släppets motsats: en obarmhärtig djävulsknytnäve rakt i ansiktet.

Från de tidiga sekundernas slagord till sista trumslaget är det en krigsförklaring mot kristendomen. Att de två första låtarna valts som singlar, och följer med upp på Krakens scen, är logiskt – deras texter om att forma sig i led som Satans förlängda arm är en sammanfattning av hela skivans ärende.

Över 34 extremt koncentrerade minuter spänner Slayerinfluenser (”Ultra”), punkiga rundgångsoutron och akustiska gitarrer som förstärker ackordföljdernas grymhet. Så här raka har inte bandet varit sedan 2007 års ”Sworn To The Dark”. Så till den grad att attacken hade tjänat på en andningspaus. På de två senaste skivorna understryker melodiska element bulldozerkraften i de hårdare låtarna, och när sådana uppehåll nu helt utelämnas blir kraftfullheten något övertydlig.

”Trident Wolf Eclipse” blåser i stället förbi i ett enda svep. En närmast meditativ antikristlig bön, utan tillstymmelse till eftertanke. På gott och ont.

Trummorna skjuter iväg som pistolskott rakt ned i helvetet, treuddarna brinner och Erik Danielsson dränker sig i blod.

Watain är (ö)kända för att förstärka denna Satansbön tiofaldigt när de går på scen. ”Vi vill att folk ska blicka in i ett brinnande tempel”, som Erik Danielsson sammanfattar saken i den svenska metalbibeln ”Blod eld död”.

Och brinner gör det. Eftersom bandet firar 20 år har Kraken, en anonym industrilokal i Globenområdet, dekorerats med Watainmemorabilia. Det vill säga djurkranium, blodstelnade nitbälten och tidningsurklipp om ”Satans spelmän”. På scen hänger likdelar, där de sprider en frän, söt doft redan innan bandet gått på.

Med brinnande fackla i hand inviger frontmannen ritualen. Låtvalen understryker jubileet snarare än releasefesten: bakåtblickar som ”Satan’s Hunger”, ”Devil’s Blood” och ”Angelrape” avlöser varandra. Trummorna skjuter iväg som pistolskott rakt ned i helvetet, treuddarna brinner och Erik Danielsson dränker sig i blod. Det är extremt på alla sätt. Men det är också jordligt.

I sin vilja att kanalisera ett urmörker använder bandet i grunden mänskliga medel: gutturala mellansnack om Uppsala, svart och vitt teatersmink, brinnande kroppsdelar och nostalgi. Det hör genren till, men icke desto mindre gör det att alla ord om vad en Watainkonsert ska vara känns något bleka. Sådant prat förpliktigar, och mörkret bor inte i några djurskinn.

Dörren till något verkligt obarmhärtigt öppnas först under de sista minuterna. När bandet har tystnat utför Erik Danielsson en oemotståndligt hypnotisk avskedsbön över dånande syntmattor. Här skymtar Satan på allvar. Synd att det dröjde tills nu.

Läs mer: Watain: ”Folk ska betrakta en fiende när de ser oss”

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.