Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Bonniers konsthall nyöppnar: ”Konsten ska tala här”

Efter en stor ombyggnad nyöppnar Bonniers konsthall nästa söndag. Det firas med 30-årsjubileet för Maria Bonnier Dahlins stiftelse och en utställning med tidigare års 79 stipendiater.

Bonniers konsthall invigdes i Stockholm 2006, en triangelformad byggnad ritad av Johan Celsing, med en generös fönsterrad mot Torsgatan i norr och tågspåren i söder. Nu har konsthallen varit stängd sedan i somras, för en ombyggnad av vitala delar.

– Efter tio intensiva år har vi hittat vår verksamhet, hur vi vill jobba, vilken plats vi vill vara och vad konstnärerna behöver. Så nu har vi sett över hur lokalerna kunde optimeras och bli mer flexibla, berättar konsthallschefen Sara Arrhenius.

”Förhöjningen” av byggnaden är baserad på en större och bredare verksamhet. Uppdraget har utförts av Marge arkitekter, som specialiserat sig på ombyggnader av konstinstitutioner. Nu är arbetet inne på slutspurten, samtidigt som konsthallens personal hänger jubileumsutställningen ”Samlade verk! 30 år med Maria Bonnier Dahlins stiftelse”.

Jeanette Bonnier grundade denna stiftelse till minne av sin konstintresserade dotter Maria Bonnier Dahlin, som tragiskt dog i en bilolycka bara 20 år gammal. Jeanette Bonnier, som avled i april, ville att stiftelsen skulle stötta unga konstnärer och har sedan starten 1986 sammanlagt belönat 79 stipendiater.

– Utställningen blir en tidsresa, säger Sara Arrhenius.

Jeanette Bonnier var även grundare av konsthallen och dessutom en tillskyndare av att verksamheten i februari 2015 fick fri entré. Det ökade publiksiffrorna med 50 procent och under ombyggnaden har en text på fasaden informerat: ”Nu har vi stängt för att bli ännu öppnare.”

– Med fri entré blev konsthallen tillgänglig för alla och vi fick besökare som aldrig varit på en konstutställning. Då måste man också signalera att alla är välkomna; transparensen betonas och byggnaden blir tydligare.

Den största förändringen märks vid entrén. I stället för ett mjölkvitt glas, som skymde sikten in i lokalerna, syns det nu direkt var man ska gå in.

– Det ger en större öppenhet och sänker trösklarna, menar Sara Arrhenius.

Väl inne i konsthallen har bibliotek, kafé och shop grupperats på ena sidan om informationsdisken, medan alla utställningsytor samlats på andra sidan. Shoppen har den mest originella nymodigheten. Här kan man rulla ut enheter i rummet och sedan skjuta in dem i väggen igen, precis som när Musse Pigg är på husvagnssemester!

– Det är en flexibel funktion, så att vi kan få mer utrymme när det behövs, till exempel vid olika sorters programverksamhet. Med fri entré satsar vi ännu mer på programverksamhet och det pedagogiska arbetet, berättar Sara Arrhenius.

Även inomhusklimatet har förbättrats med skjutdörrar och ljusinsläppet kontrolleras, bland annat med en skärm mot fönstren i söderläge. Dessutom har garderob och toaletter flyttats upp från källarplanet.

– Ändå har vi vunnit utställningsyta. Bättre disponerade ytor tror jag också förbättrar helhetsupplevelsen av konsthallen.

Sara Arrhenius har arbetat nära i lag med den ansvarige arkitekten Louise Masreliez på Marge. Inspirationskällan till butikslösningen kommer från John Soanes museum i London, som har ett snillrikt system med flera lager av utskjutbara väggar.

Hela arbetet bygger på djupintervjuer och noggranna analyser av verksamhetens förändrade behov, liksom av hur besökarna rör sig i byggnaden.

– Det är ett fantastiskt hus, som en vågbrytare mellan tågtrafiken och det urbana livet. Vi har valt att förstärka konsthallens karaktär och samtidigt förtydliga innehåll, berättar Louise Masreliez.

Husets öppenhet har betonats i dubbla riktningar, både inåt och utåt mot Torsgatan. I den glasade entrén finns nu även speglar.

– Det får ingången att kännas större och speglar samtidigt staden, säger Louise Masreliez.

Konsthallens dominerande material, glas och betong, har kompletterats med trämaterial och textilier infärgade i samma gråskala.

– Det är konsten som ska tala här, arkitekturen och inredningen ska inte konkurrera, betonar Louise Masreliez.

Både hon och Sara Arrhenius talar om hur spännande det varit att skräddarsy konsthallens ombyggnad.

– Men det är förstås oerhört sorgligt att Jeanette Bonnier inte fick se det färdiga resultatet. Hon var väldigt engagerad i arbetet, trots sin sjukdom, säger Sara Arrhenius.

– Men vi ska bära vidare hennes arv. För Jeanette Bonnier var konsten livsviktig och hon var alltid nyfiken på det nya.

Pontus Bonnier, som också varit engagerad i konsthallen sedan starten, är nu tillförordnad ordförande i styrelsen:

– Vi ska självklart driva konsthallen vidare i Jeanettes anda och med samma inriktning på samtidskonst som tidigare. Hela familjen Bonnier står bakom detta.

Inriktad på samtidskonsten.

Bonniers konsthall är en plats för svensk och internationell samtidskonst i centrala Stockholm som öppnade 2006. Byggnaden är ritad av Johan Celsings arkitektkontor och konsthallen har nu byggts om under ledning av Marge arkitekter.

Konsthallen har sitt ursprung i Maria Bonnier Dahlins stiftelse, grundad av Jeanette Bonnier till minne av dottern. Stiftelsen har sedan 1986 årligen delat ut stipendier till unga svenska konstnärer och firar nu 30-årsjubileum.

I jubileumsutställningen som är öppen den 22/5–28/8 ingår verk av 79 stipendiater från stiftelsens samling. 2015 års stipendiater Caspar Forsberg, Linus Nordensson Spångberg och Max Ockborn visar helt nya verk.

En bok om stiftelsens arbete ges ut av Bonnier Fakta. Konsthallens chef Sara Arrhenius har dessutom gjort en lång intervju med grundaren Jeanette Bonnier, som gick bort i april (även tillgänglig på konsthallens hemsida).

I en intervju i DN (20/12 2014) berättade Jeanette Bonnier att hennes arv går till en stiftelse, med syfte att stödja bland annat konst och det fria ordet.

Bonniers konsthall drivs utan vinstintresse inom ramen för Bonnierföretagen, med Pontus Bonnier som tillförordnad styrelseordförande.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.