Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Diabolisk konstverkstad i Göteborg

Göteborgs konstbiennal storsatsar i år. Med verk av konstnärer som Wim Botha och Isaac Julien vill arrangörerna lyfta biennalen till en omistlig internationell konsthändelse.

Pandemonium, alla djävlars hemvist, är temat. I termen, hämtad från John Miltons "Det förlorade paradiset" ser biennalens huvudkurator, sydafrikanske Sarat Maharaj, inte bara världens kaos och turbulens utan också en plats och ett tillstånd som kan föda nya tankar och en ny världsordning.

Bland de många internationella konstnärer som valts ut till denna experimentverkstad finns brittiske Isaac Julien. Utifrån en händelse när kinesiska musselplockare drunknade i tidvattnet i norra England gjorde han sitt omtalade verk "Ten thousand waves", en poetisk filminstallation om det historiska Kina och Kina i dag.

I Göteborg visas en omarbetad version, "Better lives", med ny musik av två svenska konstmusiker.

Bland de konstnärer som allra tydligast anknyter till biennaltemat finns islänningen Örn Alexander Ámundason som översatt den ekonomiska krisen till ett ljudverk som ska framföras av den svenska orkestern Gageego.

Sydafrikanen Wim Bothas nygjorda skulpturinstallation fyller stora salen på Göteborgs konsthall. "Solipsis 3" består av stora djur och människor utskurna i frigolit.

– Han skapar en stor apokalyps kan man säga, det är ett verk som man rent visuellt upplever som oerhört dynamiskt, säger Stina Edblom, en av biennalens fyra kuratorer.

I somras var han en av tre konstnärer som tack vare Iaspisstipendier kunde göra sina biennalverk direkt på plats. Amerikanen Jimmie Durham har jobbat med de så kallade Hitlerstenarna som beställdes under andra världskriget från Bohus Malmön.

Ännu en internationell blick på Göteborgstrakten kommer från Liam Gillick som tittat närmare på den så kallade Uddevallamodellen på Volvo där arbetarna skulle göras delaktiga i den kreativa processen.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.