Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-19 08:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/dn-tipsar-10-konsthandelser-du-bor-besoka-i-host/

Konst

DN tipsar: 10 konsthändelser du bör besöka i höst

Bild 1 av 2
Foto: Jochen Arentzen, Bonniers konsthall och Sebastião Salgado.
Bild 2 av 2
Foto: Jochen Arentzen, Courtesy of the artist and Sprüth Magers.

Nu drar konsthösten i gång, Moderna museet får en ny chef och konsthallen Accelerator inleder sin nyskapande verksamhet. DN:s konstredaktör Birgitta Rubin listar tio viktiga konsthändelser.

Är Gitte Ørskou rätt ledare för Moderna museet i Stockholm? Det lär bli konsthöstens stora snackis, nu när danskan den 1 september tillträder som överintendent för den nordiska högborgen för modern konst. 

Vi såg nog alla ut som fågelholkar när kulturministern meddelade sitt val – särskilt som det fanns ett par väldigt välmeriterade inhemska kandidater. Men i danska museikretsar är Ørskou välkänd, i alla fall på Jylland. Och på besök i hennes hemstad Aalborg – för många svenskar lika med akvavit – upptäcker jag en lokal superkändis.

”Farvel til dronningen” trumpeterar Nordjyske Stiftstidene och en tidigare chef fastslår att vi ”får en guldklump från Danmark i Gitte”. 

Som person beskrivs hon som professionell, positiv, varm och osnobbig. Ørskou har tveklöst uträttat storverk under sina tio år som chef för Kunsten, ett vackert litet museum i vit marmor, ritat av självaste Alvar Aalto. 

Ørskou sägs modigt ha tagit debatten om konsten och kulturens betydelse, framgångsrikt raggat fondmedel och moderniserat museet. Hon har breddat och föryngrat publiken med uppsökande verksamhet och ett populärt skolprogram – vilket jag gissar kulturdepartementet föll för. 

Nu kan vi bara hoppas att Ørskou lyckas lika bra här som på Jylland – och med en betydligt större och mäktigare institution.  

Konsthösten färgas annars av att konsthallen Accelerator äntligen öppnar och olika jubileer. Hur Berlinmurens fall 1989 påverkade konst och design ska bli intressant att skåda på nya Nationalmuseum. Internationellt är det Bauhaus 100 år, med ett nytt museum i Dessau, som är mest omtalat. Efter Louvrens Leonardo da Vinci-utställning, som 500 år efter mästarens död väckt publikhysteri månader i förväg.

 

Lee Bul, ”Cravings” Foto: Bonniers konsthall

”Kosmologiska pilar”

Bonniers Konsthall, Stockholm, 30/8- 10/11

Höstens stora grupputställning på Bonniers konsthall skjuter ut sig i rymden och in i science fiction-genren. Detta i syfte att väcka etiska och existentiella frågor, som rör människan, miljön och vår planets framtid. ”Kosmologiska pilar. Resor i den inre och yttre rymden” sammanför tretton samtida konstnärskap, däribland danskan Lea Porsager, svensken Johannes Heldén och sydkoreanskan Lee Bul. Hennes monumentala installation beskrivs som utställningens hjärta, en sinnesvidgande öppning till ett parallellt universum. 

 

Ron Arads fåtölj ”Looming Lloyd” från 1989 Foto: Vitra

”1989 – kultur och politik”

Nationalmuseum, Stockholm, 5/9-12/1

Denna höst är det 30 år sedan Berlinmuren föll. Nationalmuseums höstsatsning synliggör hur detta omvälvande historiska skede påverkade den visuella världen. Här visas exempel från finkultur såväl som populärkultur – allt ifrån affischer från östeuropeiska motståndsrörelser och postmodern amerikansk konst, till mobiltelefondesign, modet med axelvaddar och Roxettes musikvideor. Konstnärerna är en lovande mix av profiler som Lars Tunbjörk, David Goldblatt, Cecilia Edefalk, Guerrilla Girls, Andres Serrano, Barbara Kruger och Jasper Morrison.

 

Konstnären Tino Sehgal Foto: Wolfgan Tillmans

Tino Sehgal

Accelerator, Stockholms Universitet, 6/9-20/10

Konsthallen Accelerator är ett efterlängtat tillskott på Stockholms konstscen. Denna mötesplats för konst, vetenskap och samhällsfrågor är nu klar för öppning, efter flera års planering av den innovativa verksamheten, jämte om- och tillbyggnad av en underjordisk hall, det tidigare Manne Siegbahnlaboratoriet på Stockholms universitet. När dörrarna öppnas möter publiken en lokal helt tom på konstobjekt. Konstnären Tino Sehgals immateriella verk ”This progress” uppstår i mötet och samtalen mellan besökarna och de medverkande ”tolkarna”.

 

Özlem Altin ”Wheel of Union” Foto: Markus Krottendorfer

 

”Gibca 2019: Part of the labyrinth”

Röda Sten, Göteborgs konsthall m fl platser, 7/9-17/11

Tionde upplagan av Göteborgs internationella konstbiennal, ”Art of the Labyrinth”, är vävd mellan fyra betydelsebärande platser. Det är Göteborgs Naturhistoriska Museum, Franska tomten med sitt koloniala arv, konsthallen Röda Sten med industrihistoriskt förflutet och Göteborgs konsthalls modernistiska arkitektur. Historien och sammanhanget är tematiska utgångspunkter för konsten. Mest brännande är sannolikt Franska tomten i Göteborgs hamn, som Gustav III bytte mot den västindiska ön Saint-Barthélemy 1784, i ett handelsavtal med Frankrike. 

 

Från Salgados projekt ”Gold” Foto: Sebastião Salgado

”Gold”

Sebastião Salgado

Fotografiska, Stockholm, 13/9-17/11

”Gold” är Sebastião Salgados berömda fotoserie från guldgruvan Serra Pelada 1986, som Fotografiska i höst ställer ut i sin helhet. Salgado fick kämpa i år för att få besöka gruvan i Brasilien, då världens största öppna guldfyndighet, belägen i oländig djungel. Dit lockades över 50 000 guldletare, som slavade under fruktansvärda förhållanden, drypande av svett, täckta i lera. Allt för drömmen om ett bättre liv. Ett fotoprojekt med skriande aktualitet än i dag, med gruvdrift som orsakar allt från ekologiska katastrofer till väpnade konflikter.

 

Detalj ur Michael Rakowitz ”The Invisible Enemy” Foto: Nick Ash

 

The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G)”

Michael Rakowitz

Malmö konsthall, 14/9 – 12/1

Den amerikansk-irakiske konstnären Michael Rakowitz har gjort det till sin livsuppgift att bevara historia kopplad till byggnader och artefakter i Irak och Syrien, numera utplånade eller spridda för vinden. Malmö Konsthall stora höstutställning bygger på en serie tempelreliefer i Nimrud (en gång det Assyriska rikets huvudstad), som raserades av terrororganisationen IS. Men istället för att reproducera föremålen i sandsten eller brons arbetar Rakowitz med varuförpackningar och andra bruksföremål från Mellanöstern som importerats till USA.

 

Hilma af Klint ”Serie VIII, Utgångsbild”, 1920. Foto: ©Stiftelsen Hilma af Klints Verk.

”Måleri och andlighet”

Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke

Millesgården, Lidingö, 5/10-9/2

I grupputställningen ”Måleri och Andlighet” ingår ett tjugotal verk av Hilma af Klint, i dag en internationellt erkänd abstrakt pionjär, som nyligen satte publikrekord på Guggenheim i New York. På Millesgården paras hon ihop med Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke, generationskollegor med samma intresse för andligt sökande och strömningar som spiritism, teosofi, antroposofi. Alla tre gestaltade sina andliga upplevelser i såväl text som bild, men på olika sätt; på utställningen visat i måleri, teckningar, grafiska blad och broderier. 

 

Folkform, Chandra Ahlsell och Anna Lovisa Holmquist Foto: Erik Lefvander

”Folkform: Produktionsnoveller”

Vandalorum, Värnamo, 5/10 – 23/2

Vandalorum öppnar i oktober Folkforms största soloutställning på en svensk institution. Denna designduo består av Chandra Ahlsell och Anna Lovisa Holmquist, tidigare i år belönade med det fina Bruno Mathsson-priset. Folkform ska fylla Formladan med sin experimentella och researchbaserade design från det senaste decenniet, som tar avstamp i traditionell svensk industri- och hantverksproduktion. Föremålen presenteras tillsammans med reflekterande texter och dokumentation från tillverkningsprocesserna, så kallade produktionsnoveller. 

 

Helene Billgren ”Wish and Hope 2” Foto: Galleri Magnus Karlsson

Helene Billgren

Liljevalchs, Stockholm, 11/10–8/12

Liljevalchs har på senare år producerat en rad intressanta mitt-i-karriären-utställningar; i höst en mönstring av Helene Billgrens särpräglade konstnärskap. Presentationen går från 1980- och 90-talens teckningar, objekt och installationer, till 2000-talets alltmer expressiva och färgstarka akrylmåleri. Kvinnors värld och vardag är central i Billgrens bilduniversum. Hennes frånvända kvinnofigurer har allt som oftast ett tydligt 50-talssnitt; tidstypiska frisyrer, smala midjor, stadiga bysthållare, klockade kjolar och tajta stuprörs­jeans.

 

Jenna Sutela ”Head Lamp” Foto: Albin Dahlström/Moderna museet

”Mud muses”

Moderna museet, Stockholm, 12/10-12/1

I Moderna museets historia är kopplingen mellan konsten och teknologin, människan och maskinen, en viktig tematisk hörnsten. ”Mud Muses – en tirad om teknologi” undersöker denna historia på nytt och sägs föreslå nya riktningar genom den. Titelverket är förstås Robert Rauschenbergs bubblande ”Lermusan”, skapad i samarbete med ingenjören Billy Klüver. Därtill visas verk och projekt av bland annat indiska VIEW, Vision Exchange Workshop från tidigt 70-tal, tillsammans mes flera generationer cyberfemister och kosmogram från Marubo-shamaner.