Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Gallerirunda: DN besöker fem konstutställningar i Stockholm

Moa Israelsson Forsberg och Marcus Mårtensson på Galleri Lars Bohman.
Moa Israelsson Forsberg och Marcus Mårtensson på Galleri Lars Bohman. Foto: Per-Erik Adamsson

John Falkirk ser abstrakta kompositioner, solförmörkelse, förlegad manlighet och en digitalt utvald grupputställning på sin gallerirunda i Stockholm.

Moa Israelsson Forsberg och Marcus Mårtensson

Lars Bohman Gallery

Visas till och med 26/11

Moa Israelsson Forsbergs konst för tankarna till en bortglömd, Twin Peaks-landsbygd i USA. Med sina välgjorda modeller av övergivna gårdar djupdyker hon i en mystisk ockultism, som är främmande för många i Sverige.

Marcus Mårtenssons har ett starkt personlig uttryck. På målat trä ges skarpa, beklämmande inblickar i en manlighet som har blivit allt mer passé i dagens samhälle, men som samtidigt envetet klänger sig fast vid den makt som den så länge haft ensamrätt till.

Att ställa ut dessa konstnärer tillsammans är förståeligt. De berör snarlika teman och har en gemensam nämnare i USA. Men mötet dem emellan förtar också lite av känslan. I ljuset av förra veckans presidentval blir det mer av en politisk utställning, om ett USA som dras isär av konflikter mellan landsbygd och stad, och förlegade mansideal.

Jag är inte säker på om det är det som konstnärerna vill förmedla. Visuellt sett är mötet heller inte helt lyckat; Marcus Mårtenssons raka tilltal tar över rummet på bekostnad av Moa Israelsson Forsbergs mer mjuka, subtila konst.

 

 


 

Foto: Platform StockholmFoto: Platform Stockholm

GMT+1

Platform Stockholm

Visas till och med 7/12

På Platform Stockholm bestämmer en algoritm vilka som ställer ut. Projektet heter Curaton, en webbplattform där konstnärerna lägger upp information om sig själva samt en representativ bild på deras konst. Sedan anger de vilka andra konstnärer som de vill sammankopplas med och en anpassad algoritm bestämmer utifrån det vilka som ska ställa ut tillsammans.

För utställningen GMT+1 parades polsk-tyska Zuzanna Czebatul ihop med de franska konstnärerna Félicia Atkinson och Antoine Donzeaud.

Zuzanna Czebatul ställer ut stora, halvt transparanta flaggor med foton på en snaggad man och utrivna smileyfigurer. Félicia Atkinson visar ett antal digitala tryck på cirklar av aluminium. Hon har även gjort ett ljudverk och en golfboll med en dikt på. På tre tv-skärmar visas tre videoverk av Antoine Donzeaud, kortare filmer om fenomen som är tagna från internet och rejvkultur.

Kanske är det just den annorlunda urvalsmetoden som gör att det fungerar bra ihop. De tre konstnärerna ligger nära varandra estetiskt sett, men de paras inte ihop utifrån någon efterkonstruerad idé om vad deras konst handlar om. Det lämnar ett utrymme för betraktaren att själv fundera på likheter och olikheter.

 

 


 

Foto: Jean Baptiste BerangerFoto: Jean Baptiste Beranger

 Christine Ödlund

Galleri Riis

Visas till och med 22/12

I utställningen "The Great Solar Eclipse" tar Christine Ödlund sitt avstamp i en solförmörkelse 1868, då den franske astronomen Pierre Janssen upptäckte ämnet helium som uppenbarade sig i form av en tunn, gul ljusstrimma.

Christine Ödlund har tidigare ställt ut på Moderna museet och Magasin III, och var 2011 nominerad till DN:s kulturpris.

På välgjorda, vackra teckningar gestaltar hon vetenskapens mystiska och poetiska sidor: mörk materia, solförmörkelser och matematikern Pierre-Simon de Laplaces demon.

Utställningen är estetisk tilltalande. Hon närmar sig det svårgreppbara i sina rosaskimrande, lekfulla teckningar. Som fond till många av dem använder hon sönderklippt och sedan hoplimmat rutnätspapper, vilket faktiskt ger verken en tredimensionell känsla.

 

 


 

Foto: Carl Henrik TillbergFoto: Carl Henrik Tillberg

 Stanley Whitney

Galerie Nordenhake

Visas till och med 21/12

Stanley Whitney är född i Philadelphia och verksam i New York sedan 1968. Hans tidigare verk hade en mer organisk prägel, med böljande penseldrag och runda, rörelsefyllda former. Under senare tid har han arbetat ut en skarpare geometrisk struktur i sitt måleri: färgstarka abstrakta rutmönster i mättade färger.

Men de geometriska formerna till trots så går tankarna till den abstrakta expressionismens processinriktade förhållningssätt. Färgkombinationerna är inte självklara och det känns inte som att deras relation till varandra är konstverkens kärna. Jag ser ett personligt uttryck i Stanley Whitneys kompositioner, framarbetat med en utstuderad metodik. Målningarna lämnar ett föränderligt, levande intryck.


Foto:  Jean-Baptiste BerangerFoto:  Jean-Baptiste Beranger

Per Wizén

Cecilia Hillström Gallery

Visas till och med 17/12

Per Wizén använder sig av historiskt välkända konstverk när han skapar sina minutiöst genomarbetade kollage. Han har tidigare utgått från målningar av bland andra Caravaggio och Uccello. Metodiken är analog, han använder skalpell och fogar sedan samman delarna för hand. Först i slutskedet kommer maskinerna in i bilden – slutprodukterna på Cecilia Hillström Gallery är fotogravyrer.

I utställningen Subterranean på Cecilia Hillström Gallery är utgångspunkten John Tenniels klassiska illustrationer i böckerna "Alice i Underlandet" och "Alice i Spegellandet" från 1865 och 1871.

Motiven från Alice i Underlandet gör sig väl för konceptet. Själva berättelsen är en lek med det undermedvetna, med symbolik och betydelser. Per Wizén ger historien ytterligare en tvist när han vänder och vrider på motiven. Den vita riddaren sätter ett hästhuvud på lilla Alice i vad som ser ut som en underkastelselek.

Det är även en befrielse att se på konst som har arbetats fram på ett så skickligt och tidskrävande sätt. Det finns ett djup och en mjukhet i verken som hade varit svårt att få fram med digital teknik.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.