Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Hållbart, flexibelt och klassiker i ny form på Stockholms årliga möbelmässa

På Stockholms årliga möbelmässa vimlar det av nya lösningar på trångboddhet, resurssnål tillverkning och återanvändning av klassiker. Det ger Annica Kvint hopp för framtiden.

Stockholm furniture & light fair

Stockholmsmässan, Älvsjö

Visas t o m 11/2, lördag öppet för allmänheten.

Med stigande fastighetspriser följer krympande kontor, bostäder och möbler. Nu är det kvadratmeterpriserna som styr designen, det är tydligt på årets upplaga av Stockholms furniture and light fair, där ord som liten, nätt och flexibel hörs i var och varannan monter.

Foto: Charlotte GawellDessa värdeord gäller inte minst pallen ”Lilla Snåland” av Marie-Louise Hellgren, som är typisk för vår tid också av en annan anledning. Producenten Stolab tillverkar även stolklassikern ”Lilla Åland” av Carl Malmsten, och den intrikat uttänkta och lågmält dekorativa pallen är tillverkad av spillmaterial från stolproduktionen.

Carl Malmsten är inte den ende designlegenden som ekar i montrarna. Hos böjträspecialisten Gemla, som tillverkat möbler sedan 1861, har man grävt djupt i arkivet och hittat stolar av både Peter Celsing, Uno Åhrén och ännu tidigare, okända kollegor. Nu finns stolarna i produktion igen.

”Nyheten” består i att de ytbehandlats med en hårdvaxolja som är helt fri från organiska lösningsmedel och därmed skonsam för miljön. Stolarna får en svart, matt yta som liknar tjära eller grillkol och ytbehandlingen är ett bra sätt att förnya som är anpassat efter vår tids krav på hållbarhet, menar producenten.

Foto: Gemla Ett annat resurssnålt och därmed tidsenligt sätt att förnya visar designern Mia Cullin. Hon utgick från de böjträformar som redan fanns i Gemlafabriken när hon formgav grafiskt vackra bordet ”Ringen” – bordets benställning består av former som tidigare skapats för att utgöra den översta delen av en tamburmajor.

Små, svarta, skulpturala träföremål är något flera formgivare vill prioritera i framtidens allt mindre bostäder och kontor. I Greenhouse visar HDK-studenten Helen Johanneson pallarna ”Together Stools”. För den bosniske hantverksproducenten Zanat har Monica Förster designat spegel, skål och dörrstopp/bokstopp med samisk inspiration. De föremålen är som avlägsna släktingar till de formsköna Le Corbusier-inspirerade småbord/brickor/skålar som mässans inbjudne designer, spanjoren Jaime Hayon, visar i sin marknadsföringsmonter i entréhallen.

Producenten Swedese betonar, precis som Gemla, vikten av historia och resurssnålhet. Företaget startades 1945 av Laminofåtöljens skapare Yngve Ekström, och har nu låtit den finske mönsterformgivaren Kuusta Saaksi bidra med en ny, naturinspirerad, mönstrad och lite mossliknande klädsel till fåtöljen.

Formgivarna talar om ärlighet och en ambition att redovisa konstruktionen för köparna. Klädseln är i många fall avtag- och tvättbar. Allt för att göra återvinning av möbeln så enkel som möjlig, när den en gång tjänat ut.

Dessutom har Swedese donerat textilspill från produktionen till textilstudenter på Konstfack. I Greenhouse (mässans unga avdelning) står därför ytterligare en Laminofåtölj med en fantastisk klädsel av Ellinor Hedberg, som skapat ett blått kompositmaterial och dekorerat det med ett hav av blomsterbroderier.

Trä har alltid varit ett tongivande material i Möbelsverige, men i år dominerar det mer än på länge. Till och med stoppmöbler som soffor har en ofta synlig trästomme. Formgivarna talar om ärlighet och en ambition att redovisa konstruktionen för köparna. Klädseln är i många fall avtag- och tvättbar. Allt för att göra återvinning av möbeln så enkel som möjlig, när den en gång tjänat ut.

Swedese visar sofforna ”Button” av Front Design och ”Wood” av Monica Förster, båda med trästomme. Den genomdesignade ”Button” har dessutom träknappar, på vilka man med läderband kan fästa diverse tillbehör: sidobord, lammullskudde, näverkorg – välj själv. Att den funktionella soffan har ett relativt kort sittdjup och är hårt stoppad ansluter till en annan tendens på mässan: även äldre människor ska lätt kunna resa sig ur möblerna.

TAF Arkitekter har ritat soffan ”Bleck” för Gärsnäs. Den synliga träkonstruktionen på soffans baksida är inspirerad av baksidan på en oljemålning. För Ire Möbler har Emma Olbers också formgett ”Hanna”, en trähybrid som omväxlande kan fungera som soffa, dagbädd eller extrasäng. Den har en hel sittplymå som garanterar sovkomfort och lösa, små ryggkuddar.

Om Sveriges Arkitekter får styra är trä också ett framtidsmaterial i byggsammanhang. I samarbete med Svenskt Trä har organisationen gjort en utställning om träarkitektur.

Foto: I Greenhouse visar träskulptören Lies-Marie Hoffmann en serie pallar som är hantverksmässigt i hopsatta med så kallad laxstjärt. Dessa vackra sittskulpturer är tillverkade av almar som drabbats av almsjuka och är ett flera almprojekt på Hoffmanns cv.

Numera ringer Parkförvaltningen till henne innan de skickar stadens sjuka almar till flisning och bränning i värmeverk!

Pallarna skulle passa bra som ett inslag i det offentliga rum som almarna ursprungligen kom ifrån. Det skulle också två av de textila verken i Greenhouse. De har båda premierats av Ung Svensk Form, en årlig, jurybedömd utmärkelse i regi av Svensk Form i samarbete med Ikea, Malmö Stad och Stockholm furniture & light fair. Mitt i utställningen tronar Evelina Kollbergs ”Människofällan”, en jätteskulptur som presenteras som en gerillavirkad byggnadsställning – men är det kanske en ruin? Vad den än är tänkt som fungerar den som ett slags magnet.

Det gör också Katja Beckmans vävda matta ”Yellow 3”. Med sina tredimensionella inslag utgör den soligt landskap som jag gärna vilar ögonen på. Jag ser den som en kompis till rosa pussy hats såhär i Trumpanstrukna, mörka tider och lämnar trots allt mässan med lätta steg.

Foto i text: Charlotte Gawell, Gemla, Green House

Rättelse 2017-02-10 12:30
I en tidigare version av texten stod fel person som skaparen bakom Lamino-fåtöljen med broderad klädsel.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.