Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

HUB på Konstnärshuset

I ”HUB” deltar alla på lika villkor.
I ”HUB” deltar alla på lika villkor. Foto: Anna Stina Rehnström

Ett synliggörande. Spretigt men angeläget på Konstnärshuset, skriver Birgitta Rubin som besökt ”HUB”.

”Konsten att delta” är ett integrationsprojekt på riktigt. Här matchar KRO (Konstnärernas riksförbund) utlandsfödda konstnärer och formgivare med svenska kolleger i närområdet. Tanken är att ge nyanlända kanaler in i den starkt segregerade kultursektorn. Men också att berika det regionala kulturlivet med interkulturella möten och vidga vyerna för svenska konstnärer.

Att detta ”mentorsprogram” burit ömsedig frukt i åtminstone några fall förstod jag på vårens World art day på Moderna museet.

I ett panelsamtal (utlagt på Youtube) vittnade den sörmländska konstnären Christina Hallin om vilket utbyte hon haft av samtalen med sin yngre afghanska kollega Reza Hazare – som via projektet fått både bostad och ateljé.

Hallin och Hazare är nu två av 47 konstnärer, illustratörer och fotografer som deltar i grupputställningen ”HUB” på Konstnärshuset i Stockholm.

När konstutövarna har så olika bakgrund, ålder och teknik är resultatet självfallet spretigt. Men utbildningsnivån är genomgående hög och initiativet angeläget. Verken är inte hängda utifrån projektets hopparade deltagare och vem som är mentor eller har varit kortare eller längre tid i Sverige är heller inget som lyfts fram. Alla deltar på lika villkor och i dagens globaliserade konstvärld är kulturella rötter mindre uppenbara än förr.

Men att vara förföljd och hotad till livet i ett söndertrasat land är erfarenheter som märks, manifesterade i Reza Hazares uppbrutna målning ”The land of Buddha #1”.

Teman som övervakning, gränser och oformliga massor återkommer, liksom vittnesmål om att vara förbisedd och osynliggjord. Ett exempel är Raul Leon Alvarez målning ”Den obemärkte besökaren” och i Philipp Gallons foto ”Untitled (Syns man inte finns man inte)” har en man anonymiserats av en grön kroppsstrumpa.

Tian Gans linoleumsnitt ”St Eriksbron” förmedlar en mer surrealistisk känsla, med en malplacerad zebra under bron. Och Fia Kvissberg vänder på perspektivet i målningen ”Svart amma”, där två ömkliga vita gubbar suger på en imposant, mörkhyad modergudinna.

Om ”Konsten att delta” långsiktigt gör skillnad för karriären återstår att se. Men ”HUB” i huvudstaden är hur som helst både en konkret kontaktyta och ett faktiskt synliggörande.

”HUB” visas på Konstnärshuset t o m söndag 20/8.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.