Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

”James Bond 007, l’exposition” i Paris

BMW, Pierce Brosnan och Michelle Yeoh från ”Tomorrow Never Dies” 1997.
BMW, Pierce Brosnan och Michelle Yeoh från ”Tomorrow Never Dies” 1997. Foto: David Merle

Mytologiserad stil. James Bonds prylar ställs ut i Paris

Utställning

”James Bond 007, l’exposition”
Grande Halle de la Villette, Paris.
Visas tom 4/9

I över 50 år har James Bond slagits mot ondsinta skurkar som aspirerar på världsherravälde. Den brittiske agenten, iförd smoking och med en vacker kvinna i kulisserna, skulle emellertid inte komma särskilt långt utan sina futuristiska bilar och häpnadsväckande manicker, som rollfiguren Q förser honom med.

Prylarna har länge bidragit till att mytologisera Bond. Nu uppmärksammas de i en utställning på Grand Salle de la Villette i Paris.

Ian Flemings första bok om Bond gavs ut redan 1953. Nio år senare hamnade spionen på bioduken och sedan dess har ett tjugotal filmer producerats. Agenten är ett barn av sin tid och länge utgjorde kalla krigets motsättning mellan öst och väst navet i berättelserna. Motståndarna är ofta kommunister eller har ett nazistiskt förflutet. Bond framställs som moraliskt överlägsen och bovarnas ondska rättfärdigar hans ”license to kill”.

Dagens Bond liknar förvisso inte gårdagens men framgångsreceptet bygger fortfarande på action, äventyr och konsumtion. Att det står en silverfärgad Aston Martin utanför entrén till utställningen om Bonds stil under 50 år är ingen tillfällighet.

I Flemings böcker kör spionen en Bentley som signalerar brittisk tradition och elegans. Men i filmen Goldfinger (1964) får Bond i  stället ratta en Aston Martin DB5 med pansarskydd, oljekanon, kulsprutor, radar och katapultstol.

Utrustningen attraherade en yngre manlig publik och spelar en viktig roll i teknologiska filmäventyr som förvandlar gentlemannaspionen till tuff och handlingskraftig agent. Förutom välutrustade vrålåk finns exploderande kulspetspennor, skjutande cigaretter, armbandsur med inbyggd laser och röntgenglasögon som kan upptäcka gömda vapen och se genom blusar.

På utställningen visas över 500 objekt: allt från skjutvapen och cigarettändare till badkläder.

Merparten av filmerna utspelas i exotiska miljöer och Bonds agerande inramas av lyx och kravlöst sex. Perfekt för manliga fantasier och dito eskapism.

Utställningen är lika varufetischistisk som filmerna. En ”vara” som dock saknas i eldoradot av apparater och minnessaker är Bondbrudarna. I de senaste filmerna är agentens motspelerskor självständiga och målmedvetna men tidigare har kvinnorna framställts som ett slags materiella attribut.

Varför teknik och produkter har en sådan framträdande plats uppmärksammans inte heller. Att ignorera politiska och kulturella analyser och i stället fokusera på agentens rekvisita kan verka ytligt. Samtidigt är det i hög grad prylarna som skapat Bondkulturen. Utställningen och filmerna bygger kort sagt på samma daterade koncept.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.