Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Kina ger lust att skapa

Den ena händelsen på den andra ledde Torsten Jurell till Peking. En underjordisk flicka blev resultatet av hans möte med den kinesiska porslinstraditionen.

Kanske började det i hamnkvarteren i Göteborg på 50-talet med en pappa som lagade kinesiskt porslin som hobby. Som ung man läste Torsten Jurell Maos lilla röda. Nu håller han till i en hyrd studio nära Ai Weiweis ateljé i dagens Peking.

Konstnären Torsten Jurell är själv förvånad att händelserna ledde honom fram till vad han kallar Underjordsprojektet. Det består av tre skulpturer i porslin tillverkade i den kinesiska staden Jingdezhen, som producerat keramik i 1 700 år. Porslin hade han tidigare aldrig arbetat med.

– Mitt konstnärskap är som Kalle Anka som springer i luften och tror att han fortfarande har berg under sig. Jag förstod inte hur svårt det kunde vara och hade tur att träffa rätt personer, konstaterar han.

Fast Torsten Jurell är också en person som kastar sig ut och utsätter sig för saker. Slumpen har därmed fått hjälp på traven. Och när utställningen ”Bortom underjorden” öppnar den 8 oktober i Röhs­ska museets asiatiska samlingar vill han med verken (skulpturer, målningar, konstobjekt, fotografier och videofilmer) knyta an till hur det kinesiska porslinet genom Ostindiska kompaniet kom till Göteborg på 1700-talet. Porslinet som blev en del av hans barndom. Liksom Mao senare kom att spela en roll för honom som konststudent.

– Missförstå mig inte, det var ingen ”frälsning”. Men när vi diskuterade Mao fick jag en politisk syn på konsten som blev avgörande för mig.

Under de senaste fem åren har Torsten Jurell hyrt ateljéer i Peking, mellan en och fyra månader varje gång.

Han har hamnat mitt bland kända och okända kinesiska och utländska konstnärer i utkanten av den kinesiska huvudstaden. Han har dragits med på middagar, fester och bjudits in att delta i grupputställningar.

– Allt kan hända i Peking. Och ingen placerar mig i en bestämd fålla. Det är det personliga avtrycket som räknas. Jag får en sådan arbetslust i Kina, jag får lika mycket gjort i Peking under en månad som under tre månader i Sverige.

När han kom hem från Kina första gången och gick till ateljén visste han inte vad han skulle göra. Han hade köpt en knotig träbit i valnöt i Moskva ett år tidigare. Ansiktet han gjorde blev varken en människas eller ett djurs, det liknade en mus-flicka-djävul.

Samtidigt lyssnade han på nyheter på radio om en bakterie som hade påträffats i jorden. Avannonsen löd: ”Det var goda nyheter från underjorden.” Torsten Jurell associerade det till den mus-flicka-djävul i trä han höll i handen. ”Goda nyheter från underjorden” – han tog det som ett tecken på att skulpturen var budbäraren från underjorden, vilket sen gav karaktär åt hela hans projekt.

I utställningen i Göteborg bearbetar han sina intryck från Peking: gatans språk, arkeologiska fynd och den spretande samtidskonsten i Kina.

Senast Torsten Jurell landade i Peking var när nyheten spreds att konstnären Ai Weiwei gripits av polis och förts bort. Ais studio ligger nära där han hade hyrt in sig.

– Det skrevs inte om det i Kina, men alla pratade om det. Och utanför hans ateljé stod bilar med mörka glasrutor. Samma dag som han släpptes sattes en kamera upp på gaveln vid min ateljé där infarten till hela området kan bevakas.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.