Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-07 16:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/kinesisk-performancekonst-gackar-censuren/

Konst

Kinesisk performancekonst gäckar censuren

Bild 1 av 3 Hundra röda blockljus brinner i Xiao Lus performance “Open/Close” på en festival i Guangzhou i december.
Foto: Ou Zhihang
Bild 2 av 3 Den kollektiva performancen ”To add one meter to an anonymous mountain” från 1995.
Bild 3 av 3 Pionjären inom performancekonst, Xiao Lu, våren 1989 då hon sköt mot sin installation “Dialog”.

Hundra röda blockljus brinner på golvet, glödande som en smältdegel i den dunkla salen. Konstnären Xiao Lu tänder dem ett efter ett och delar ut dem till publiken som sedan plötsligt, på en given signal slänger dem i väggen med full kraft.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in