Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/klimathot-och-huvudlosa-idoler-i-venedig/

Konst

Klimathot och huvudlösa idoler i Venedig

Bild 1 av 2 Från Litauens paviljong ”Sun & Sea (Marina)”, belönad med guldlejonet.
Foto: Andrea Avezzu
Bild 2 av 2 Från Marcel Borràs performancevandring i Venedig, del av projektet ”To loose your head (Idols)”, Kataloniens bidrag till konstbiennalen.
Foto: Lluís Tudela

Årets konstbiennal i Venedig präglas av klimathotet, både konkret och som konstmotiv. I helgen fick Litauen guldlejonet för bästa nationella paviljong.

Rätta artikel

Nog kändes utdelning av Guldlejonet till Litauens paviljong på Venedigbiennalen både starkt symboliskt och smått komiskt. Förra veckans öppning präglades av för årstiden ovanligt kallt, blåsigt och regnigt väder. Och så bjuder den litauiska paviljongen ”Sun & Sea (Marina)” på en fejkad strand med artificiell sol! Här utspelar sig en opera på temat klimatförändringar och turism, som engagerar sångare och frivilliga statister från staden.

Fast i söndags var det så lagom komiskt när polisen stormade in på Campo de la Celestia, efter ett larm. Enligt The Art Newspaper hade över hundra personer köat till Litauens paviljong i timmar i regnet, när ett gräl utbröt och en aggressiv man drog fram en anordning med en knapp. Fast bombhotet visade sig vara falskt och performancen ska nu genomföras varje lördag under biennalen (t o m 24/11).

Under öppningsveckan var det dock evenemang utomhus som ställdes in på grund av ovädret, men själv fick jag följa med på en performancevandring i strilande regn, där såväl aktörer som publik stångades med paraply. Det gjorde inte så mycket, för Kataloniens bidrag till Venedigbiennalen är så skarpt, skojigt och anti-separatistiskt.

”To loose your head (Idols)” undersöker attentat mot monument men också användning av skulpturer som samlingsplatser för folkliga manifestationer. Under performancevandringen fick vi färdas i fantasin till Barcelona, med en ”levande skulptur” som med hjälp av oss åskådare iscensatte allt från halshuggning av en Francoskulptur till att sorgeritualen för den bortgångne fotbollsidolen Johan Cruyff.

Läs mer: Biennalen i Venedig svarar på vår tids ödesfrågor