Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Konsten att lyckas

Johan Svenssons installation "Morotslandet".
Johan Svenssons installation "Morotslandet". Foto: Magnus Hallgren
Den som inte slår igenom direkt efter konstskolan riskerar att hamna utanför etablissemanget, menar konstnärerna bakom "Vardande" på Sollentunamässan.

Mitt emellan Lasse Åbergs samling av popkonst och Konstfacks elevutställning på Konstmässan i Sollentuna samsas elva mindre kända konstnärer på 140 kvadratmeter. Gemensamt för utställarna på "Vardande" (från latinets "verto" som betyder vänder, vrider) är att det gått ett par år sedan examen från Konsthögskolan utan att de haft någon separatutställning eller blivit upplockade av något större galleri. Initiativtagaren Andreas Ribbung, själv konstnär och en av grundarna bakom det konstnärsdrivna galleriet Candyland i Stockholm, fick idén när han började fundera på alla de som utexaminerats från olika konsthögskolor. Endast ett fåtal blir stora namn, och frågan kvarstod: Vad händer med alla de andra?

- Jag började titta igenom äldre slututställningskataloger och söka upp dem jag tyckte var bra. Det finns en enorm kvalitet bland dem som härdat ut och fortsatt att kämpa med sin konst. En mognadsprocess som får tid att utvecklas men som kan vara svårare om man slår igenom redan under skoltiden.

Andreas Ribbung pratar av egen erfarenhet. Efter flera utsålda utställningar i Amsterdam skulle han snabbt producera nya verk.

- Pressen infann sig direkt och det blev svårt att experimentera. Om folk köpt det man gjort vill de ju ha mer av samma sak, inte något nytt. Samtidigt pressar gallerierna på och vill göra fler affärer.

Flera av utställarna som DN träffar beskriver slututställningsfasen under utbildningen som panikartad och jobbig. Både gallerier och medier letar efter "the next big thing".

- Det var många som tävlade om rampljuset och jag blev väldigt trött på att alla skulle ta plats. Det var så hämmande, berättar Emma Gillmor medan hon hänger sina ljusinspirerande akrylmålningar. Efter examen från Konsthögskolan 2002 har hon målat hemma dag och natt parallellt med ströjobb inom vården.

Tvivlar man inte på sin egen förmåga när man ser andra lyckas?
- Av och till, men samtidigt måste jag fortsätta. Det är det här jag vill ägna mig åt, annars skulle jag ju inte vara här. Man får hoppas på att gallerierna som ställer ut på mässan inte bara kollar på de nya eleverna utan även på oss, säger hon.

Men Andreas Ribbung tror att det kan vara svårt att komma in på de stora gallerierna och konstinstitutionerna om man inte blir uppsnappad direkt efter examen.

- De som curerar de stora utställningarna borde göra som jag och leta utanför skolornas slututställningar. Men många makthavare i konstvärlden verkar inte vara nyfikna på vad som händer på till exempel de konstnärsdrivna gallerierna. Det är konstigt med tanke på att många av dem säger sig vilja skildra den svenska samtidskonsten, säger han.

Lite längre bort hittar vi Johan Svensson, som trots sin medverkan på utställningen ändå skulle kunna beskrivas som nära det konstnärlga genombrottet. Förra året fick han Maria Bonnier Dahlin-stipendiet, i helgen visas hans teckningar på Sveriges allmänna konstförenings galleri och i mars ställer han ut på Göteborgs konsthall. Själv tar han det hela med ro.

- Det var några år sedan jag gick ut och det har varit bra för mig att få jobba i fred.

Konstmässan

Mässan i Sollentuna öppnar för allmänheten i morgon och håller på till och med söndag. Flera av gallerierna som deltog förra året saknas eftersom de i år arrangerade den egna mässan Market.

Bland höjdpunkterna märks Lasse Åbergs samling av svensk och amerikansk popkonst, ej tidigare visade verk av Marianne Lindberg De Geer, fotografier av Christer Strömholm och flera elevutställningar.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.