Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Konsten tar Stockholm i sitt grepp

Mässor och vernissager slås ihop till Stockholm Art week. Nu har Stockholm fått en egen konstvecka. Till helgen kulminerar den med fyra mässor och mängder av vernissager på såväl museer som gallerier.

Stockholm Art week heter det nya initiativet med syftet att under en årligen återkommande vecka visa upp Sveriges huvudstad som en ”given konstdestination”.

– Reser man runt för att titta på konstmässor och biennaler så kan man se hur de får städerna att blomma upp. Två exempel är Basel och Berlin som har sina konstveckor, berättar initiativtagaren Joanna Sundström.

Stockholm Art week kan ses som en paraplyorganisation, som knyter samman en rad konst- aktörer med en egen hemsida, där ett gemensamt kalendarium listar alla aktiviteter.

Det är i år fyra parallella konst-, foto- och antikmässor. Samtidigt har stora institutioner likt Moderna museet vernissage för säsongens viktigaste utställning, medan andra håller specialevenemang och en rad gallerier samordnar sina vernissager till gallerinatten på lördag kväll. Dessutom bjuds på gratis transporter emellan de olika lokalerna.

– Konstveckan är inte bara för inresande från utlandet utan också för de boende i Stockholm. Det handlar att om bredda publiken, att samarbeta, öppna upp och sänka trösklarna, säger Joanna Sundström.

Antikmässan i Älvsjö får här för första gången en rak koppling till det samtida konstlivet. Det är för övrigt en växande trend som avspeglas tydligt i mässbåsen, där helt nytt konsthantverk, modern konst och modefotografi blandas friskt med äldre mästare, antika möbler, gamla bruksföremål och uppstoppade djur.

Årets rymliga tema är ”En upptäcktsresa i tid och rum”, där kulturhistoriskt intressanta föremål kan vara allt från en neolitisk kinesisk kruka till Willy Guhls fräcka ”Loop chair” från 1954, handgjord av eternit!

Många antikhandlare har hakat på temat med speciella klockor. Modernity visar exempelvis industridesignern Ron Arads unika trattformade klocka i plåt, ”Shadow of time” från sent 1980-tal, där urtavlan är en skuggprojektion på väggen.

Men läckrast är nog ett svenskt golvur i rokoko hos Lundgrens antikhandel, där det smaragdgröna, lackimiterade fodralet smyckats med riksvapnet och sceneriet från svensk gruvdrift.

Thunérs antikhandel i båset mittemot kan skryta med dyrbarheter från Gustav III:s tid, skapade vid tiden för Hagapaviljongen. Två brännförgyllda så kallade appliquer, tillverkade av kungens bronsgjutare Fredrik Rung 1785, har utsetts till Årets dyrgrip på mässan.

Dessa gustavianska ljushållare hittade Rickard Thunér när han surfade på nätet. Han kände genast igen Rungs speciella formspråk med blomformer, palmblad och rosetter.

– Jag upptäckte dem på en liten provinsauktion i södra England och var tvungen att resa dit. De har så hög kvalitet att man än i dag ser ådrorna i blombladen, berättar Rickard Thunér och pekar på ljusmanchetterna.

Från myllret på Antikmässan kan man fortsätta resan till det vitala kaoset på Supermarket i Kulturhuset, med konstnärsdrivna gallerier från hela världen. I år är denna internationella mässa större än någonsin, med 87 gallerier från främst Norden och Europa. Några gäster har rest från andra sidan jordklotet, däribland New Zeeland, Kapstaden och Vancover.

– Dessvärre nekades två konstnärer utresetillstånd, en vietnamesisk gallerist och en sudanesisk konstnär bosatt i Egypten, berättar Supermarkets projektledare Pontus Raud.

Konsten på mässan avspeglar i stort ett hårdnande politiskt och ekonomiskt klimat, som drabbar både migranter och konstnärer. De senare är allt oftare aktivister i olika former och verkar utifrån nomadiserande plattformar och olika typer av samarbeten.

”Museet för glömska” visar exempelvis ett videoverk där Daniela Ortiz injicerar sig själv med det bedövningsmedel som ska göra utvisade personer medgörliga. Södermalmsgalleriet Tegen 2 bidrar med flera verk om papperslösas situation och har bjudit in organisationen Papperslösa Stockholm till en verkstad i sitt bås.

– Det kändes som en logisk konsekvens av verken vi visar. Besökarna får med sig ett personligt meddelande hem, berättar Gunilla Sköld Feiler på Tegen 2.

Supermarkets programverksamhet har i år ett ”lyckotema”. Själva lyckobegreppet i sig diskuteras, även utifrån en ekonomisk synvinkel, i ljuset av verk som Carina Reichs och Bogdan Szybers ”Tiggarlördag” och Karl Fredrik Mattssons ”horkarlsmynt”. I entrén till mässan står också Anders Janssons ”Hemlös skulptur”, där en man klädd i tidningspapper tigger på knä.

– Det handlar om hur vi som konstnärer värderas av samhället och av oss själva. Vi är inte alls emot konstmarknaden men vill vara ett självständigt alternativ, säger Pontus Raud.

Även mässan Market har växt i år och expanderat till fler våningsplan på Konstakademien. Här samsas de främsta kommersiella gallerierna i Norden och visar allt från Joakim Pirinens projekt med 333 pärlplattor till en pop up-skulptur av Anders Johansson. Plan 4 är vikt åt sex nyetablerade gallerier och Market XL. Där ingår Alyson Sholz magiskt ljusbrytande skulptur ”The shape of space”, uppbyggd av plastlinser.

Som en symbol för hela konstveckan kan man se konstnärstrion Ride 1:s ”rymdraket”. Där bjuds besökarna på en simulerad resa genom tid och rum, kanske till en fjärde dimension.

Info om alla evenemang på www.stockholmartweek.com

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.