Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Konstrecension: Både vilt och disciplinerat i Håkan Rehnbergs nya verk

Sebastian Johans om Håkan Rehnbergs nya verk.

När Håkan Rehnberg häromåret förärades en utställning på Moderna museet hände något väsentligt i hans konstnärskap. Det strama, nästan formaliserade uttrycket av färg på bägge sidorna av blästrat akrylglas tog ett jublande skutt och exploderade i böljande emotioner. Skärpan i det abstrakta måleriet, som enligt konstnären själv är ett tröstlöst försök att överbygga det gapande hålet mellan tanke och materia, fanns visserligen kvar. Men den disciplinära rytmiken blandades ut med helt oväntade improvisationer.

Frågan var givetvis vad som skulle bli nästa steg för Rehnberg. Var den vilda eruptionen en slutstation? Svaret hänger nu på Galerie Nordenhake. Utställningen ”New painting” (t o m 11/11) innehåller ett tiotal målningar som förenar de vilda linjerna med något av den tidigare disciplinen. På baksidorna av sina glas har Rehnberg applicerat en svart färg som breder ut sig i regelbundna fält, medan framsidan tillåter sig att smaka på det oförutsägbara och krumbuktande vräker sig i köttiga lager som nästan, men bara nästan, smakar på det föreställande.

Galleriet beskriver i ett blad Rehnbergs uttryck som en blinkning till den poetiske Philip Guston. Men man kunde också säga att Rehnberg har hittat det nya språk som hans ständiga samarbete med Katarina Frostenson har förebådat.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.