Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-22 20:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/konstrecension-virtuosen-vivoren-och-varldsnamnet-zorn/

Konst

Konstrecension: Virtuosen, vivören och världsnamnet Zorn

Bild 1 av 12 Anders Zorn, porträtt av Elizabeth Sherman Cameron, oljemålning 1900.
Foto: Atheneum
Bild 2 av 12 Anders Zorn, självporträtt 1896, oljemålning.
Foto: Nationalmuseum
Bild 3 av 12 Anders Zorn ”Natt-effekt”, oljemålning 1895.
Foto: Göteborgs konstmuseum
Bild 4 av 12 ”Le tub”
Bild 5 av 12 Detalj från Anders Zorns olja "Ljusstudie (Madame Rikoff)"
Foto: Birgitta Rubin
Bild 6 av 12 Anders Zorn, ”Sommarnöje”, akvarell från Dalarö 1886.
Foto: Hans Thorwid
Bild 7 av 12 Paul Verlaine, etsning Anders Zorn 1895.
Foto: Petit Palais A
Bild 8 av 12 Entrén till Zornutställningen på Petit Palais.
Foto: Benoit Fougeirol/Petit Palais
Bild 9 av 12 Anders Zorn, Mefisto (Konsul Dahlander), 1884, Akvarell på papper.
Foto: Cecilia Heissner/Nationalmuseum
Bild 10 av 12 Anders Zorn, "Spetssöm", oljemålning 1894
Foto: Zornmuseet Mora
Bild 11 av 12 Anders Zorn, "Emma läser", oljemålning.
Foto: Zornmuseet Mora
Bild 12 av 12 Anders Zorn "Midnatt", oljemålning 1891
Foto: Zornmuseet Mora

Vår nationalmålare Anders Zorns återkomst i Paris har blivit en succé. Petit Palais satsning är intressant även för svenskar och Birgitta Rubin känner stolthet – men också skam.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in