Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-22 21:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/konstrecension-virtuosen-vivoren-och-varldsnamnet-zorn/

Konst

Konstrecension: Virtuosen, vivören och världsnamnet Zorn

Bild 1 av 12 Anders Zorn, porträtt av Elizabeth Sherman Cameron, oljemålning 1900.
Foto: Atheneum
Bild 2 av 12 Anders Zorn, självporträtt 1896, oljemålning.
Foto: Nationalmuseum
Bild 3 av 12 Anders Zorn ”Natt-effekt”, oljemålning 1895.
Foto: Göteborgs konstmuseum
Bild 4 av 12 ”Le tub”
Bild 5 av 12 Detalj från Anders Zorns olja "Ljusstudie (Madame Rikoff)"
Foto: Birgitta Rubin
Bild 6 av 12 Anders Zorn, ”Sommarnöje”, akvarell från Dalarö 1886.
Foto: Hans Thorwid
Bild 7 av 12
Foto: Petit Palais A
Bild 8 av 12 Entrén till Zornutställningen på Petit Palais.
Foto: Benoit Fougeirol/Petit Palais
Bild 9 av 12 Anders Zorn, Mefisto (Konsul Dahlander), 1884, Akvarell på papper.
Foto: Cecilia Heissner/Nationalmuseum
Bild 10 av 12 Anders Zorn, "Spetssöm", oljemålning 1894
Foto: Zornmuseet Mora
Bild 11 av 12 Anders Zorn, "Emma läser", oljemålning.
Foto: Zornmuseet Mora
Bild 12 av 12 Anders Zorn "Midnatt", oljemålning 1891
Foto: Zornmuseet Mora

Vår nationalmålare Anders Zorns återkomst i Paris har blivit en succé. Petit Palais satsning är intressant även för svenskar och Birgitta Rubin känner stolthet – men också skam.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in