Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-20 05:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/konstrecension-visuella-kaftsmallar-mot-rasism-och-stereotyper/

Konst

Konstrecension: Visuella käftsmällar mot rasism och stereotyper

Bild 1 av 12 Barkley L Hendricks ”What’s going on?”, 1974.
Foto: Courtesy of Barkley L Henricksand Jack Shainman Gallery, New York.
Bild 2 av 12 Benny Andrews ”Did the bear sit under the tree?”, 1969.
Foto: Estate of Benny Andrews/DACS, London/VAGANY 2017
Bild 3 av 12 Barkley L Hendricks ”Icon for my man Superman (Superman never saved any black people – Bobby Seale)”.
Foto: Barkley L Henricks/jack Shainman gallery NY
Bild 4 av 12 Emory Douglas ”We shall survive without a doubt”, tidningsomslag 1971.
Foto: Emory Douglas/Art resource NY
Bild 5 av 12 Elizabeth Catletts ”Black unity”.
Foto: Edward C. Robison III
Bild 6 av 12
Foto: Robert Wedemeyer
Bild 7 av 12
Foto: John Wronn
Bild 8 av 12
Foto: Rennie Collection, Vancouver
Bild 9 av 12
Foto: Brooklyn museum, NY
Bild 10 av 12
Foto: Lorraine O'Grady/Alexander Gray associates
Bild 11 av 12
Foto: Romare Bearden foundation/DACS, London/VAGA NY
Bild 12 av 12
Foto: Wadsworth Jarrell/Lusenhope fine art

Londoninstitutionen Tate Modern har tagit ett grepp om medborgarrättsrörelsen i USA och lyfter fram mängder av undervärderade afroamerikanska konstnärer. En fantastisk bildningsresa, tycker Birgitta Rubin.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in