Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Konst

Livet som konstnär kräver europeiskt inresevisum

Han är en av de unga fotografer som tränger undan de västerländs­ka klichéerna i bilden av det moderna Afrika. Just nu ställer Mohamed Camara ut på Galleri Flach i Stockholm.

Som tonåring spelade Mohamed Camara fotboll varje dag, och hoppades på att bli upptäckt av en agent från ett lag i någon europeisk liga.

I stället fick en fransk gallerist syn på de fotografier, som han tagit med en digitalkamera hemma hos sig själv i Malis huvudstad Bamako.

– Jag var rätt kaxig på den tiden, så där som tonårskillar är, säger Mohamed Camara.

Med sin kamera fångade han det typiska inomhusljuset i Bamako, när solens starka strålar tränger sig in i de mörka rummen genom trådarna i ett slitet draperi. Senare har han återskapat bilder med detta ljus, som i bilden ovan, i lägenheter i Paris förorter. Fotografierna fick kritiker att tala om äldre franskt måleri, klassiker som Mohamed Camara aldrig hade hört talas om.

Två år efter utställningen i Paris bjöds den då 18-årige Mohamed Camara in av Tate Modern i London.

Han var självskriven i den stora utställningen ”Snap judgments: new positions in contemporary african photography”, som ställdes samman av den världsberömde kuratorn vid International Center of Photography i New York, Okwui Enwezor. Avsikten var att skapa en motbild till vad Enwezor kallar afropessimismen, den konventionella västerländska bilden av krig och hunger. Nyligen sammanfattades utställningen i en praktfull bok.

– Den som vill få uttrycka sig behöver en västerländsk beskyddare. I många afrikanska länder är korruptionen så utbredd att bara den som har kontakter i eliten, eller kan betala mutor, får komma fram, säger Camara.

Sedan ett par månader bor han i Frankrike på ett tidsbegränsat uppehållstillstånd. Att få ett inresevisum till Europa, som förskansat sig bakom en hög mur, är ett privilegium.

– Många afrikanska konstnärer stannar i Europa. Men jag vill inte leva som papperslös när uppehållstillståndet går ut. Då måste man leta efter svartjobb som en galning. Det är fruktansvärt hårt.

Dessutom har han sin familj i Mali där osäkerheten nu är hög. Norra delen kontrolleras av rebeller, samtidigt pågår hemliga samtal om vem som ska styra efter en militärkupp tidigare i vår.

– Och det är trots allt i Bamako som jag får inspiration.

”Le regard et les souvenirs: Mohamed Camara och Kiripi Katembo” visas på Galleri Flach till 30 juni.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.