Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Konst

Konstrecension: Michael ­Johansson förvandlar skräp till konst

Detalj ur Michael Johansson "Flip Shelf - Stereo Spectacular" samt till höger Michael Johanssons "Never odd or even"
Detalj ur Michael Johansson "Flip Shelf - Stereo Spectacular" samt till höger Michael Johanssons "Never odd or even" Other: Galleri Andersson/Sandström

I utställningen "Never odd or even" visar Michael Johansson välgjorda skulpturer, uppbyggda av konsumtionssamhällets skrot.

Att förvandla skräp till guld är en av den moderna konstens främsta drivkrafter – från dadaisternas collage av upphittade biljetter och annonser till popkonstnärernas återvinning av samtidens kulturella uttryck, myter och bilder.

På så vis befinner sig Michael ­Johansson på väl utforskad mark med sina skulpturer av återanvända tidskriftssamlare, kasserade kylskåp, tomma ölburkar, gamla böcker och nötta Ikeamöbler. Men i och med klimatkrisen har en ny dimension smugit sig in i återvinningskonsten. Alkemistens dröm att skapa guld av enkla material har ersatts av en ännu högre ambition – att rädda världen.

Vilket väcker en intressant fråga: Hur påverkar den samtida konstcirkusen miljön? Hur klimatvänligt är det egentligen att skicka tunga bronsskulpturer från gjuterier i Thailand på utställningsturnéer världen runt? Samtidskonsten, så mån om att ikläda sig rollen som rättrådigt världssamvete, är med all sannolikhet bara ännu en klimatbov i mängden.

Men Michael Johansson lever till synes som han lär. I Andersson/Sandströms stora gallerirum har han byggt en platsspecifik skulptur i monumentalformat på en släpvagn. Bygget, av konsumtions­samhällets kasserade bruksvaror, är organiserat utifrån en kompositionell princip där former upprepas och spegelvänds och den behärskade färgskalan rör sig inom ett gråblått spektrum.

På så vis anknyter Johansson ­såväl till dadaisten Kurt Schwitters rumsbyggen som till 60-talets strikta färgfältsmåleri och Donald Judds seriella skulpturer. Samtidigt som han faktiskt uppfyller alkemisternas dröm – hans imponerande väl utförda skulpturer må vara tillverkade av skräp, men i gallerirummet laddas de med både ett kulturellt och ett ekonomiskt kapital.

Utställning på Galleri Andersson/Sandström

Michael Johanssons skulpturinstallation "Never odd or even"

visas på Galleri Andersson/Sandström i Stockholm till och med 17/2.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.