Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Konst

Nu kan han tala fritt om Mosuls skatter

Konstkritikern Ashraf Atraqchi har fått en fristad i Stockholm, efter att ha hotats av extremistgruppen IS.
Konstkritikern Ashraf Atraqchi har fått en fristad i Stockholm, efter att ha hotats av extremistgruppen IS. Foto: Magnus Hallgren

Konstkritikern Ashraf Atraqchi har riskerat sitt liv för Mosuls skulpturer. Arbetet med att dokumentera förstörelsen av konstverk har drivit honom på flykt och Islamiska staten (IS) har beslagtagit hans hus. Nu har han fått en fristad i Sverige.​

Stockholms nya fristadsförfattare, Ashraf Atraqchi, har befunnit sig på svensk mark i endast två dagar när DN träffar honom. Han njuter av att äntligen kunna andas frihet. Det var länge sedan sist.

Hans fru och två barn, fem och sex år gamla, sitter och fikar tillsammans med honom inne på Kulturhuset Stadsteatern. Sonen har tandvärk och Ashraf Atraqchi verkar lättad av att de fått en tandläkartid. Det är första intervjun som han gör i Sverige. Att kunna yttra sig fritt är någonting han har saknat länge.

– När jag gör intervjuer i Irak har jag alltid en liten skärm i huvudet som filtrerar vad jag tänker.

Han är konstkritiker, konstnär, journalist och radioproducent och ​har länge kämpat för att bevara skulpturerna i Mosul. Stadens ovärderliga kulturskatter har på senare tid förstörts av extremistgruppen IS.

Genom sociala medier och bloggar försöker Ashraf Atraqchi nu med hjälp av andra konstnärer samla information om skulpturerna som har förstörts och människorna som har skapat dem. Men arbetet har satt honom i direkt livsfara. Efter att ha publicerat en artikel om konstnären Fawsi Ismaiel och hans skulpturer i en irakisk tidning blev Ashraf Atraqchi hotad upprepade gånger.

I början brydde han sig inte om hoten. Inte förrän en landmina exploderade mellan hans bil och dörren till hans hus. Han tvingades söka skydd i en mindre by utanför staden.

– Mirakulöst nog överlevde jag den gången.

När IS tog över Mosul i juni 2014 var det inte längre säkert för honom att stanna i landet. Han flydde med sin familj till Turkiet.

– När jag åkte till Turkiet hade jag ingenting annat på mig än min telefon. Jag skrev direkt i telefonens anteckningsprogram. Trots allt som hände slutade jag aldrig att skriva. Jag kände att det var min skyldighet som konstnär från Mosul att dokumentera vår konstnärliga historia.

Han berättar att han blev chockad när han fick se en video där IS ger sig på ovärderliga konstverk inne på ett museum i Mosul, men i stället för att låta sig nedslås av uppgivenhet fortsatte han att skriva från sitt gömställe i Turkiet.

– Jag samlade in målningar, skulpturer och fotografier; kopior eller verk som påminde om de förstörda konstverken.

Familjen stannade i Turkiet i tio månader. Men även där märkte de av IS närvaro och levde i ständig oro för att bli upptäckta. Med hjälp av tips från andra skrivande vänner ansökte Ashraf Atraqchi till fristadsprogrammet. Nu har han fått bostad i Stockholm och ett månadsstipendium i två år.

– Härifrån ska jag fortsätta vara en brygga mellan olika konstnärer i Mosul. Jag ska försöka vara deras röst. De lever under förtryck och är oförmögna att uttrycka sina egna åsikter och tankar. Många har flytt, några har frihetsberövats och andra har försvunnit.

Ashraf Atraqchi menar att förtrycket funnits långt innan IS tog makten över Mosul. När han tog examen på konsthögskolan 2004 var skylten täckt med svart tyg för att skolan var orolig för extrema grupper.

– Genom alla tider i historien tror jag att det har funnits idiotiska, mörka krafter som är anti-civilisation, anti-liv, anti-mänsklighet och anti-kreativitet.

I Sverige hoppas han komma i kontakt med svenska tidningar och radio för att nå ut med sitt budskap.

– Jag är nyfiken på hur den fria världen kommer att ta emot mig, och med den fria världen menar jag Sverige. Jag ska försöka hitta ett sätt att introducera Mosuls konst och kultur för den svenska publiken.

Ashraf Atraqchi är född 1980 och har sett sitt land gå genom många oroligheter under sin livstid. Han minns Irak som lyckligast 1988.

– Det var slutet på det första Gulfkriget. Alla var lyckliga, applåderade och ropade ut i glädje att kriget var över. Det varade i ett och ett halvt år – utan avbrott. Sedan invaderade Saddam Hussein Kuwait.

Trots alla svårigheter han har fått utstå hoppas han fortfarande på en ljusare framtid. Han ler när han beskriver drömmen som han bär inom sig.

– Jag önskar att jag en dag kan arrangera en stor festival i Mosul. På en stor scen ska jag dra av dukarna på de återställda skulpturerna och visa upp dem. Tillsammans ska vi fira skulpturernas pånyttfödelse.

Fristadsprogrammet.

En fristad innebär att en stad kan bjuda in en författare, journalist, musiker eller bildkonstnär som lever under hot i sitt hemland. Detta sker via fristadsprogrammet som administreras av ICORN (International cities of refuge network) med stöd av Statens kulturråd och Migrationsverket. ICORN finansieras av SIDA.

Det viktigaste kriteriet är inte konstnärliga meriter utan behovet av att komma i säkerhet och fortsätta kunna publicera sina verk.

Källa: Kulturrådet, Svenska PEN

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.