Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-23 22:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/renassanskroppen-i-mapplethorpes-tolkning/

Konst

Renässanskroppen i Mapplethorpes tolkning

Bild 1 av 6 Självporträtt, 1985.
Foto: Robert Mapplethorpe/Robert Mapplethorpe Foundation
Bild 2 av 6 Ken Moody och Robert Sherman, 1984.
Foto: Robert Mapplethorpe/Robert Mapplethorpe Foundation
Bild 3 av 6 Lisa Lyon, 1982.
Foto: Robert Mapplethorpe/Robert Mapplethorpe Foundation
Bild 4 av 6 Robert Mapplethorpe och Lisa Lyons 1982.
Foto: AoP
Bild 5 av 6 Parrot tulips, 1988.
Foto: Robert Mapplethorpe/Robert Mapplethorpe Foundation
Bild 6 av 6 Självporträtt 1983.
Foto: Robert Mapplethorpe/Robert Mapplethorpe Foundation
Visst handlar det om sex. Det var Robert Mapplethorpe högst medveten om. När han avbildade penisen på samma villkor som blomman var det i en önskan att avdramatisera – men resultatet blev det motsatta.
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in