Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Konst

Röhsska museet visar sina finaste plagg

Röhsska museets modeutställning ”Bara det bästa” är en kavalkad av både tidstypiska och exklusiva kläder, skor och hattar från det senaste seklet. Allt är skänkt av dräkthistorikern Tonie Lewenhaupt.

Röhsska museet i Göteborg firar hundraårsjubileum med att uppmärksamma några av sina främsta donatorer, däribland dräkthistorikern och författaren Tonie Lewenhaupt. Sedan mitten av 90-talet har hon skänkt drygt 150 objekt ur sin egen omfattande samling till museet. Kläder, skor och hattar av historiskt värde. Flera av dem tidstypiska plagg från Paris signerade av trendsättare som Christian Dior och Cristóbal Balenicaga. Men också av svenska ateljéer, som Systrarna Thunborg.

Nu visas ett mindre urval av dem i utställningen ”Bara det bästa”. Det första blickfånget i den utsökta lilla exposén är en paljettglittrande aftonklänning av svart spets med naturvitt foder – som ger en illusion av bar hud.

– Jag kan tänka mig att Marcel Proust har träffat den här klänningen. Den tillhörde den svenska ambassadörsfrun i Paris kring 1905 och de två umgicks sannolikt i samma societetskretsar. Tyvärr kom jag över klänningen väldigt tidigt i min samlargärning och insåg inte att jag skulle ha frågat mer, säger Tonie Lewenhaupt.

Hon började samla på kläder på 80-talet, mest av en slump.

– Efter att ha arbetat som modetecknare och journalist i många år blev jag fruktansvärt trött på mode. Jag orkade inte med fler nya kragar, fållar och färger. Men när en god vän bjöd in mig att gå igenom sin mammas gamla garderob som hängde kvar på vinden upptäckte jag tjusningen med modets kulturhistoria. Jag började skriva böcker tillsammans med min dåvarande man, fotografen Claës Lewenhaupt, och samlade plagg för att lära mig mer.

Många av plaggen fick hon till skänks av dem som burit dem. Andra köpte hon för några hundralappar på auktioner, som Christie’s i London.

– I dag vore det nästan omöjligt att få ihop en samling av samma dignitet. Värdet på kläder har stigit enormt de senaste åren, dessutom går det knappast längre att få tag i original från Diors New Look, säger Tonie Lewenhaupt.

I boken ”Minnets kläder” som ges ut i samband med utställningen skriver hon om flera av plaggen, bland annat en vinröd klänning från 1917.

– Den är väldigt speciell, som en syntes av modernismen. Nästan som en kubistisk målning med sina asymmetriska skärningar och abstrakta broderier. Ett tidsvittne som hänger otroligt väl ihop med det som hände inom konsten, säger hon.

Klänningen tillhörde dottern till svenska ambassadören i Paris under första världskriget.

– Kanske hade hon sett Picassos konst på gallerierna i Paris och tilltalats av det nya.

I den lilla men imponerande utställningen finns också godbitar som Mariano Fortunys ikoniska Delphosklänning från 1908, konstnären Tyra Lundgrens bolerojacka från 30-talet och ett antal haute couture-plagg från mitten av 1900-talet som tillhört Stina Paccini-Ohlsson, som tillsammans med sin man drev Ohlssons, Malmös främsta modebutik. Det är exempelvis dräkter från Diors debutkollektion och Yves Saint Laurents allra första design för huset Dior. I utställningen ingår även en skiddräkt från 30-talet och en bredaxlad power suit från 1980-talet, av Thierry Mugler.

En väl vald samling – som dessutom ser ovanligt välhållen ut.

– Synen på mode har förändrats enormt sedan jag först började samla. Kläder har gått från att vara något fåfängt som hängde i en garderob till att bli viktiga tidsvittnen, säger Tonie Lewenhaupt.

Ett bevis för det är att hennes modesamling i dag beskrivs som en av museets viktigaste donationer. Ett annat är att Röhsska satsat stort på att restaurera ett antal av plaggen inför utställningen.

– Såvitt jag vet är det här första gången ett museum i Sverige har restaurerat kläder från 1900-talet på den här nivån. Det har tidigare bara gjorts när det gäller äldre objekt, som kungliga dräkter från 1700-talet, berättar hon.

Ett av plaggen som genomgått en grundlig upprustning är en draperad, pärlbroderad tyllkreation med orientaliska influenser. Enligt Tonie Lewenhaupt skulle den kunna vara designad av legendariske modeskaparen Paul Poiret.

– Det är fullt möjligt. Tyvärr finns det ingen etikett i plagget, men den är troligen sydd i Paris 1913. Det verkar hur som helst som om någon har haft fruktansvärt roligt i klänningen, den hade till exempel fullt av champagnefläckar, säger hon.

Frågan som Tonie Lewenhaupt ställer sig är varför just den här klänningen sparades.

– Kanske bar den på minnen av glada dagar och kavaljerer som aldrig återkom efter kriget? Jag läser gärna plaggen biografiskt. Det jag inte kan ta reda på om personen som burit dem försöker jag rekonstruera.

Fakta.Lewenhaupts verk

Tonie Lewenhaupt har de senaste 20 åren skänkt drygt 150 modeobjekt till Röhsska. Den senaste donationen är en grönsvart finplisserad Delphosklänning av avantgardisten Mariano Fortuny från 1908, en av modehistoriens verkliga klenoder.

Utställningen ”Bara det bästa – ur Tonie Lewenhaupts donation av modedräkter” med 26 plagg ur samlingen visas på Röhsska museet i Göteborg t o m 30/12.

Boken ”Minnets kläder” av Tonie Lewenhaupt ges ut av Bokförlaget Arena, illustrerad med egna collage. Hon har gett ut flera böcker om modehistoria och trädgårdar, tidigare med första maken, fotografen Claës Lewenhaupt, som dog 1990.

Tonie Lewenhaupt var från 1997 gift med och talesperson för konstnären Carl Fredrik Reuterswärd, som gick bort i början av maj.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.