Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Konst

Segertåg för Hilma af Klint på andra sidan Atlanten

Konstnären Hilma af Klint har på senare år erkänts som en abstrakt pionjär. Efter den internationellt hyllade utställningen på Moderna museet 2013 ska hennes verk nu visas stort i São Paulo, New York och Los Angeles.

Stiftelsen Hilma af Klints verk + Moderna museet = sant. Efter ett mångårigt samarbete, som resulterade i den magnifika utställningen på Moderna museet 2013, så har stiftelsen nu ingått ett långsiktigt samarbetsavtal med museet. I en korridor på museet hänger redan en stor målning ur Hilma af Klints Svan-serie från 1915, flankerad av en rad små abstrakta målningar ur två lite senare serier. Intill hänger en abstrakt jättemålning av Ann Edholm.

– Vi kommer kontinuerligt att göra omhängningar med Hilma af Klints målningar. Tanken är att para ihop dem med verk av andra abstrakta pionjärer eller av nutida konstnärer som är inspirerade av hennes verk, berättar museichefen Daniel Birnbaum.

Han sitter i Hilma af Klint-stiftelsens styrelse, nu officiellt med hedersuppdraget att knyta internationella kontakter och målet att visa hennes konst utomlands. Och där har Birnbaum lyckats med besked.

– Det blir en otrolig turné, i Syd- och Nordamerika, berättar han.

Den 3 mars öppnar ”Hilma af Klint : Possible Worlds” på Pinakoteket i São Paulo, Brasilien; den första utställningen med hennes konst i Latinamerika. Urvalet av 130 verk är gjort av museichefen Jochen Volz i samarbete med Birnbaum. Och den 12 oktober öppnar berömda Guggenheim Museum i New York den första stora separatutställningen i USA med ett omfattande urval verk av af Klint, enligt museet ”en länge undererkänd nyskapare inom abstrakt konst”.

– Frank Lloyd Wrights Guggenheimmuseum är som gjort för Hilma af Klints måleri, han pratar om att skapa ett tempel för den andliga konsten och använder spiraler som går igen i hennes verk, säger Daniel Birnbaum.

Nästa vår tar MOCA i Los Angeles över utställningen från Guggenheim, som blir ett slags revansch för Hilma af Klint. När Museum of Modern art i New York gjorde jätteutställningen ”Inventing abstraction” 2012-13 uteslöts den svenska pionjären av någon anledning, trots att hennes banbrytande arbete då var väl känd i museikretsar.

Läs mer: Konsthistorisk skräll på Moderna

Hilma af Klint

Konstnären Hilma af Klint (1862-1944) studerade på Konstakademien i Stockholm 1882–1887 och målade främst landskap och porträtt. Men

redan 1906 lämnade hon ett föreställande måleri bakom sig. Enbart under åren 1906-15 tillkom närmare 200 abstrakta målningar, många i monumentala format. Därmed var hon tidigare med ett abstrakt måleri än Wassily Kandinsky, som länge ansetts vara först. 

Likt många andra förgrundsgestalter inom den abstrakta konsten intresserade sig Hilma af Klint för dåtidens andliga strömningar, som spiritismen, teosofin och senare antroposofin. 

Hilma af Klint efterlämnade över 1 000 målningar, akvareller och skisser. Hon vägrade visa sitt abstrakta måleri under sin livstid och föreskrev i sitt testamente att hennes banbrytande verk fick visas offentligt först tjugo år efter hennes död, först då trodde hon att människor skulle vara redo att förstå deras betydelse.

Moderna Museets retrospektiva utställning 2013 är den mest internationellt omskrivna utställningen i museet historia. Den visades på flera platser i Europa men inte i USA.

Utställningen "Hilma af Klint – Mundos Possiveis" visas på Associacao Pinacoteca Arte e Cultura – APAC, i São Paulo, Brasilien, 3/3 – 16/7.

160 verk av Hilma af Klint ska visas på Solomon R. Guggenheim Museum i New York, USA, 12 /10 – 27/1 2019.

Mer information om konstnären på hilmaafklint.se och modenamuseet.se 

 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.