Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-14 20:50 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/frossa-i-design-pa-nya-nationalmuseum/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Konstrecensioner

Frossa i design på nya Nationalmuseum

Nationalmuseum öppnar med omfattande satsningar på design och konsthantverk. Intressantast av allt är restaurangdelen, tycker Lotta Jonson.

Nationalmuseum är inte bara Sveriges största konstmuseum, det är också designområdets största scen. Konsthantverk och möbler sprängs in mellan tavlorna i den nya ”Tidslinjen”. Det skapar både förståelse och dynamik.

Men tyvärr, en bit in på 1900-talet (när konstsamlandet blivit Moderna museets ansvar) tar det slut. Då tar en mer konventionell pryluppställning vid, likt den som fanns tidigare. Synd, tycker jag. Också dagens föremålsdesign skulle kunna knytas ihop med samtida konst för att få en större förståelse av nuet.

För den designintresserade finns dock också två temporära utställningar på nyöppnade Nationalmuseum. 

I ”Design Stories” visar tio kvinnliga designer/designföretag några föremål vardera, snyggt utställda på kurviga podier. Här finns accessoarer av Pia Wallén i filtad ull med bulliga silverspännen, glasvaser av Anna Kraitz, turbaner av Iman Aldebe med mera. Kvaliteten är hög, hantverksinslagen påfallande. Korta filmer presenterar idéerna bakom material och uttryck, vilket fördjupar innehållet. 

Könummerautomat, A & E Design, 1972. (Bilden är beskuren.)
Könummerautomat, A & E Design, 1972. (Bilden är beskuren.) Foto: Bodil Karlsson/Nationalmuseum

Den andra designutställningen handlar om industridesignerduon A & E, som funnits sedan 1968. De har ritat tandborstar, redskap för funktionshindrade samt en rad välkända produkter: Jordan-diskborsten 1230, kölappsautomaten M80 för Turn-O-Matic och bärbara museipallen ”Stockholm II”. 

Antika fickur, dosor och smycken ingår dessutom i den nya ”Skattkammaren” och på entréplanet i det så kallade ”Designmagasinet” visas mängder av äldre keramik i väggmontrar. I mitten av rummet finns plats för tillfälliga visningar, just nu om designprocessen kring restaurangens alla nydesignade föremål.

Intressantast av allt ur designsynpunkt är nämligen den totalt 550 kvadratmeter stora restaurangdelen. Drygt åttio produkter har tagits fram med byggnaden som fond: takkrona, möbler, vaser, bardiskar, lampor, porslin, bestick, glas och väggdekorationer. 

En handfull formgivare med Matti Klenell och Carina Seth Andersson i spetsen har jobbat med projektet i tre år. Till sig har de knutit ytterligare kollegor, 32 designer totalt. Alla har utgått från ett gemensamt koncept. Färger, material och former har inspirerats av bland annat nordisk hantverkstradition. Här fanns ingen plats för repliker, allt skulle vara nytt – dock inga unikat utan möjliga att producera industriellt. 

Resultatet är både rustikt och enkelt men samtidigt märkligt exklusivt. Uttryck kolliderar med varandra på ett stimulerande sätt. Det är precis här vi står i dag: ”vackrare vardagsvara” anno 2018. 

Läs mer:

Nya Nationalmuseum är decenniets konsthändelse 

Allt är upplyst på nya Nationalmuseum

Kunglig glans när Nationalmuseum återinvigdes 

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.