Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konstrecensioner

Hjältarna av Georg Baselitz på Moderna museet, Stockholm

Foto: www.farbanalyse.de

Den tyske konstnären Georg Baselitz har vid sidan av sitt konstnärskap gjort sig känd för gubbsura uttalanden i trots mot tidsandan. Bland annat har han hävdat att kvinnor inte kan måla, en kommentar som lett till en protestutställning på källargalleriet Hangmen Projects i Stockholm (t o m 3/12).

Konst

”Hjältarna”

Georg Baselitz

Moderna museet, Stockholm. Visas t o m 19/2.

Frågan infinner sig därmed naturligt: Hur jäkla bra är då Baselitz själv som målare? Moderna museets visar nu en svit målningar som den 27-årige konstnären skapade under ett intensivt år i 60-talets mitt. Den vittnar, om inte annat, om hans höga produktionstakt och goda självförtroende.

Sviten bär det halvt ironiska namnet ”Hjältarna”, och föreställer lika luggslitna som heroiska män i trasiga kläder, omgivna av symboliska jordbruksredskap. Efterkrigstidens kalla vindar blåser fortfarande hårt över det leriga, söndriga landskapet.

Baselitz föddes i Östtyskland 1938, men relegerades från konsthögskolan i östra Berlin och flydde till väst 1958. Med sitt uttrycksfulla, expressionistiska måleri är han på många sätt den felande länken mellan det tidiga 1900-talets tyska expressionism, med namn som Käthe Kollwitz och Emil Nolde, och den yngre generation målare som slog igenom under epitetet ”de unga vildarna” i början av 80-talet.

Foto: Archiv Sammlung StröherFoto: Archiv Sammlung Ströher

Med sina svarta konturlinjer har målningarna en del likheter med seriekonsten, men de smutsiga jordfärgerna och brutala motiven för också tankarna till Francisco Goyas klassiska krigsskildringar. Det som verkligen imponerar är inte så mycket de storskaliga målningarna som de fina skisser som samlats i ett litet rum i utställningen.

Men varför väljer Moderna museet att visa dessa 50-åriga verk just nu? Visst kan man hävda att de postapokalyptiska motiven stämmer till eftertanke i vår egen, vapenskramlande tid. Men mer handlar det nog om museichefen Daniel Birnbaums goda kontakter med Städel Museum i Frankfurt, där utställningen producerats.

På väg ut ur salarna passerar man Moki Cherrys poppigt politiska textilier från ungefär samma tid. Det känns som om en frisk fläkt blåser genom museet – ut med det gubbunkna, in med pluralism och jämställdhet.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.