Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konstrecensioner

Konstfacks vårutställning 2011 på Konstfackskolan, Stockholm

Verk ur ”Sölandets taktik” där Simon Klenell undersöker ”en glastraditions praktik och estetik för att sedan omformulera den”.
Verk ur ”Sölandets taktik” där Simon Klenell undersöker ”en glastraditions praktik och estetik för att sedan omformulera den”. Foto: Erik Wåhlström
Årets examensutställning på Konstfack blandar friskt och spränger gränser. Två av DN:s recensenter gläds åt den tillåtande attityden men saknar storskaliga projekt och galna aktioner.
Konstrecension

Verk: Konstfacks vårutställning 2011

Plats: Konstfackskolan, Stockholm. Visas t o m 29/5

På Konstfackskolans vårutställning lär jag mig att bläckfiskar målar bilder för att avleda sina fiender. I en av Lise Haurum Christensens artistbooks (mastergruppen Konst i offentligheten) skapar bläckfiskens pigmentstråle en självlysande fisk. Naturens fiffighet är Christensens palett.

Intresset för materialens egenvärde går som en tråd genom utställningens examensarbeten. I de sociala projekten får de estetiska uttrycken samma självklara tyngd som det politiska budskapet. Livia Espositos (kandidatprogrammet Textil) omsorg om klänningslivets vingformade råhud och kjoltygets vackra veck av ofärgat bananfibertyg ökar bara smärtan i hennes upprop för en rättvis och miljövänlig textiltillverkning. Jag skriver under med svart tumavtryck på klänningens vita prydnadsband.

På Konstfack tycks skönheten varken ägd, avvisad eller nischad. Nu bor skönheten i allt. Här förvandlas plastvarukorgen till förnäm stolsits och flyttkartongerna till färg och form i ett utvidgat måleri.

Jag tittar upp mot Ylva Trapps (mastergruppen Konst i offentligheten) höga vägg av banan- och papplådor; andrahandsboendets oöverstigliga flyttberg med en blommande hibiskus på toppen. Medan den omkringflyttande är rotlös, är krukväxten rotad. Mellan kartongernas bruna nyanser syns en bild av himlen från varje plats. I flyttlådornas ljudverk upprepas andrahandmarknadens skötsamhetsfascism;… rökfri, djurfri, betalningsanmärkningsfri, från Norrland...

På Konstfack får samplings- och stapelkonsten nya dimensioner. Cecilia Hultman (kandidatprogrammet Konst) bygger ett bergs­landskap av kritvita pappersbuntar. I varje geologisk fördjupning en teckning av en vulkanöppning, veckad och hopsjunken som hos en kropp. ”En topp som faller ner och blir ett hål”, viskar rösten i hörlurarna och fortsätter: ”Mycket att begära egentligen att allt ska stå upp.”

Det är sant. Det ligger något luttrat och avvägt över examensställningen denna vår. De gränslösa överskridningarna är mer naturliga än någonsin men inga galna aktioner, färre storskaliga projekt, förhållandevis få videoverk, bitarna på plats.

Som i Behzad Koshravi Nooris (masterprogrammet Konst i offentligheten) filmberättelse om Bruce Lee-statyns öde i den bos­niska staden Mostar. Efter Balkankriget blev filmhjältens multipla identitet för farlig och måste rensas ut. På stenen framför den ena av Konstfacks utställningsentréer står det textat som på en dörrmatta: ”Gör det idag. I morgon kan det vara förbjudet.” Nyss fick jag eskort av en fiktiv önskevän i Wattanai Chanakot Oaks sociala rollspelsprojekt ”Can I be with you?” (masterprogrammet Konst i offentligheten).

Väldigt tillåtande och mycket otillåtet.

Jessica Kempe

 

Konstfack bjuder in till vårutställning med en ”kakofoni av uttryck”. Närmare bestämt 176 stycken. Mycket att uppleva alltså och i år ovanligt lätt att orientera sig tack vare att presentationen håller mer ihop materialmässigt. Skolans traditionella ämnesindelning, grafisk form, industridesign och så vidare, får ju under de två sista årskurserna smått krystade beteckningar: Experience Design, Formgiving Intelligence, Storytelling med mera, vilket understryker den teoretiska dimensionen och att design är gränsöverskridande.

Men i utställningen ser jag inte att något område direkt vinner på saken. Möjligtvis möbler/inredning, som under namnet Inspace vågat lämna det strikt produktfokuserade för fler experiment. Så har Evelina Johansson skapat olika rumsligheter med hjälp av luftfyllda plaströr och Marcel Granfelt Saavedras lampa ”Ah, you the living” andas ljudligt samt expanderar där den hänger.

Men ut i rummet letar sig också flera textildesigner. Tygerna i Ulrika Hägglöfs ”Veck, vecka, inveckla, utveckla” är tänkta för offentlig miljö och erövrar storslaget den plats de placeras i. Med sin vävda struktur är de exempel på en tendens i tiden, nämligen det starkt materialanknutna. Ty trots, eller kanske tack vare, kraven på ett större teoretiskt innehåll inom designutbildningarna är årets utställning till stora delar ovanligt fysiskt påtaglig.

Det gäller inte minst glas/keramik och Simon Klenell. Han ger dessutom lysande exempel på sampling, numera något högst naturligt också för designstudenter. Man plockar upp, blandar friskt och gör mixen till sin egen. Klenells egenblåsta monoliter är respektlöst avhuggna och försedda med olika traditionella mönsterdekorer. Också grafiske formgivaren Kyuhyung Cho hör till samplarna. Motiven i hans tre olika alfabet är hämtade från hela världen och sedan sammanförda till ett stringent nytt.

Det är svårt att vara rättvis, inte minst för att bakom varje elevprojekt ligger så mycket mer än vad som syns: användarstudier, teknisk forskning eller socialt engagemang. Låt mig bara nämna ytterligare två exempel värda att titta närmare på. ”Bäddboken” av Stina Wessman (Experience Design) ska hjälpa patienter på hospis att kommunicera med barn och barnbarn ända fram till livets slutskede. Och Rohan Jaguste (Formgiving Intelligence) vars ambitiösa ”Dream space” handlar om ”en hållbar och förutsättningslös utveckling av livskvaliteten i världens underprivilegierade regioner”. Design som inger framtidshopp alltså.

Lotta Jonson

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.