Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-15 12:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-fargforskning-med-liv-och-lust/

Konstrecensioner

Konstrecension: Färgforskning med liv och lust

Vy från ”Hella Jongerius - Breathing Colour” på Nationalmuseum Foto: Anna Danielsson/ Nationalmuseum

Stjärndesignern Hella Jongerius visualiserar sin färgforskning i en installation på Nationalmuseum. Både sensuellt och teoretiskt intressant, tycker Lotta Jonson.

Hella Jongerius på Nationalmuseum. Wow, tänkte jag och på näthinnan dök det upp originellt formgivna föremål: broderad keramik, handfat i silikon, små besjälade fåtöljer och häftiga skor med tråcklat mönster. Men nej, ”Breathing Colour” är något helt annat, ett mellanting mellan konst- och designutställning. En vacker redovisning av ambitiös forskning. Sensuell och samtidigt teoretisk – utan användbara föremål. 

Här finns i stället hundratals porslinsflaskor (eller kanske vaser) på en hylla. Alla med samma form men dekor i olika färger från vitaste vitt till svartaste svart. Här finns drivor av pappersobjekt på golv och podier; de flesta påminner om lampskärmar. Samt vävda textilvåder på väggarna eller hängande fritt som rumsavskiljare.

Det är tredje gången den holländska designern och hennes team Jongeriuslab bygger upp ”Breathing colour”. Det platsspecifika här i Stockholm är några målningar plockade ur Nationalmuseums samlingar, som visar hur olika konstnärer laborerat med ljus och stämningar. 

Utställningstiteln avslöjar Hella Jongerius mission, hon vill visa hur äldre färgpigment ”andas” under dygnets timmar. Färgindustrin tar (av ekonomiska skäl) fram platta kulörer, statiska färger, men enligt Jongerius blir upplevelsen av omvärlden rikare om färgerna fluktuerar med ljuset. Hennes studier kring färg, material och strukturer kommer aldrig att fullbordas. Det som redovisas här är bara en del av en ständigt pågående process, menar hon. 

Bild 1 av 2 Vy från ”Hella Jongerius - Breathing Colour” på Nationalmuseum
Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum
Bild 2 av 2 Vy från ”Hella Jongerius - Breathing Colour” på Nationalmuseum.
Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum

Avsikten är att man ska vandra medsols genom ”Breathing colour”. Först uppleva morgonens krispiga ljus därefter dagens mer intensiva, som väcker pigmenten – färgerna ser grönare ut och röda toner livas upp. Vidare följa eftermiddagens mjuka övergång mot kväll då det känns som om färgerna löses upp och mörkret, svärtan, tar över. 

Men svart är aldrig bara svart. Enligt Hella Jongerius används i dag oftast svart färg som innehåller kol vilket gör att effekten blir grundare och mindre intensiv. Själv har hon tagit fram sexton olika nyanser av svart utan kol men med handmalda pigment av ultramarinblått, ultramaringrön, koboltgrönt, umbra, rubinrött och magenta. Resultatet blir mer föränderliga ytor och former – mer liv helt enkelt.

De stora kantiga och/eller runda pappersföremålen längst in i rummet har veck och olika öppningar. Jongerius kallar dem ”färgfångare” och liknar dem vid målardukar. Även om alla är monokroma i en strikt mening får de olika nyanser i rummet beroende på optiska effekter skapade av skuggorna mellan vecken, ljusets riktning och hur de placeras i förhållande tillvarandra. 

”Grönt i dagsljus”, aluminiumrelief, på Hella Jongerius ”Breathing Colour”. Foto: Anna Danielsson/ Nationalmusuem

Fascinerande är också en väggrelief av lackerade aluminiumplattor som vikts på olika sätt. Trots att färgen på varje platta är en och samma, så ge vikningen en egen ton åt varje delyta. 

Hella Jongerius ser sig som ett filter mellan industri och konsument. Massproduktion behövs men den måste kombineras med hantverkskunnande. För några år sedan gav hon ut ett designmanifest (tillsammans med kollegan Louise Schouwenberg). Där fördöms alla former av nyhetsraseri: design handlar inte om produkter, design handlar om relationer och psykologisk insikt. 

Utställningen ”Breathing colour” är ett utslag av sådana tankar. En bättre förståelse för färg och ljus ger i förlängningen en mänskligare miljö.