Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Konstrecensioner

Konstrecension: Glas med magiskt ljusskimmer

Den internationellt kända glaskonstnären Laura de Santillana är nu aktuell i Stockholm. Galleri Glas visar ett stramt urval av hennes experimentella, ljusskimrande glaskonst.

KONSTUTSTÄLLNING

”In this light”
Laura de Santillanas utställning visas på galleri Glas i Stockholm till och med 16/8.

”In this light” heter glaskonstnären Laura de Santillanas första utställning i Sverige. Just ljuset är en förutsättning för upplevelsen av hennes konstglas.

Galleri Glas i Stockholm visar nu ett tjugotal av Laura de Santillanas strama, ljusskimrande glasobjekt (till och med 16/8). Galleriet har valt att fira sitt ettårsjubileum med denna internationellt kända glaskonstnär, som är född i Venedig och uppvuxen i ”glasaristokratin”.

Laura de Santillanas morfar var Paolo Venini, grundare av det berömda glasbruket Venini. Även hennes mormor och mamma arbetade på bruket, liksom numera både Laura och hennes bror Alessandro.

Den djupa förtrogenheten med glasets tekniska egenskaper och konstnärliga möjligheter har gett henne en synbar skicklighet. Titta bara på sköra ”Sleeve”, med transparenta cylindrar som ligger inuti varandra. Glaset är skuret, vilket får ljuset att både brytas och reflekteras. Resultatet är ett vibrerande ljusspel som skapar illusionen av att glaset svävar.

Intill ligger exemplar från serien ”Buddha heads”, med varierande färg och storlek. Dessa objekt har en lika hemlighetsfull som kraftfull utstrålning och ger mig associationer till såväl skalbaggar och knoppar, som handgranater. Men formen är inspirerad av kinesiska Buddha-huvud, som undkom förstörelsen under kulturevolutionen eftersom de ansågs vara behållare för tankar.

Kunskap ger ofta också en frihet att experimentera och det gör Laura de Santillana oavbrutet. Hon har även arbetat som bokformgivare och de verk hon kallar ”böcker” är kärl som pressats samman, i allt större skala.

Hon får det handblåsta glaset att ”kollapsa” i intressanta och ofta eleganta former. Vackrast är objekten där Laura de Santillana arbetat med iriserande färger, vilket förstärker skimrande effekter.

Men längst stannar jag framför det glasobjekt som fått påskliljans gula färg. I aprilsolens klara ljus vibrerar det likt Mark Rothkos magiska färgfältsmåleri.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.