Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-28 18:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-graromantik-och-linjefrossa-pa-waldemarsudde/

Konstrecensioner

Konstrecension: Gråromantik och linjefrossa på Waldemarsudde

Bild 1 av 7 Edward Burne-Jones, ”Spirits or the Uninterpreted Dream” ca 1890.
Foto: Guillaume Benoit
Bild 2 av 7 Edward Burne-Jones ”Love and the Pilgrim” 1896-7.
Foto: Tate, London
Bild 3 av 7 Edward Burne-Jones ”Vespertina Quies”, 1893.
Foto: Tate, London
Bild 4 av 7 Edward Burne-Jones, ”Lyckans hjul”
Foto: Gérard Blot / RMN-GP
Bild 5 av 7 Edward Burne-Jones, ”Desiderium”, 1873, kol på papper.
Foto: Tate, London
Bild 6 av 7 Edward Burne-Jones och William Morris, ”The Adoration of the Magi”, 1894, ull och silke på bomullsvarp.
Foto: Manchester Metropolitan University
Bild 7 av 7 Gerhard Munthe, ”Helhästen”, 1892, akvarell.
Foto: Prins Eugens Waldemarsudde

Den brittiske 1800-talskonstnären Edward Burne-Jones uppmärksammas nu på Waldemarsudde i Stockholm. Utställningen är ambitiös men konsten grå och högstämd, tycker Ingela Lind.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in