Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-11-25 12:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-guernicas-oden-och-aventyr/

Konstrecensioner

Konstrecension: ”Guernicas” öden och äventyr

Bild 1 av 8 Hängning av Picassos mästerverk ”Guernica” i det gamla exercishuset på Skeppsholmen i Stockholm i oktober 1956. Det var då en byggarbetsplats inför öppningen av Moderna museet två år senare.
Foto: Folke Hellberg
Bild 2 av 8 Pablo Picasso, ”Porträtt av Dora Maar”, Paris, 1937.
Foto: RMN-Grand Palais/Mathieu Rabeau
Bild 3 av 8 Pablo Picasso, ”Corrida: la mort du toréro", 1933.
Foto: RMN-Grand Palais/Mathieu Rabeau
Bild 4 av 8 Dora Maars foto av Picasso på huk under skapandet av ”Guernica” i Paris 1937.
Foto: RMN-Grand Palais/Franck Raux
Bild 5 av 8 Pablo Picasso, ”Skiss till Guernica (Hästhuvud)”, Paris, 2 Maj 1937.
Foto: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, 1992.
Bild 6 av 8 Dora Maar, sjunde stadiet av "Guernica", i juni 1937.
Foto: RMN-Grand Palais/Mathieu Rabeau
Bild 7 av 8 Interiör från Guernica-utställningen, med kampaffischer från inbördeskriget.
Foto: Birgitta Rubin
Bild 8 av 8 Antonio Sauras parafras på en figur i Picassos ”Guernica”, ”Grito, n 7” 1959.
Foto: Birgitta Rubin

Pablo Picassos världsberömda målning ”Guernica” ägnas nu, 80 år efter skapelsen, en hel utställning på Picassomuseet i Paris. Fängslande, tycker Birgitta Rubin.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in