Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-24 04:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-guernicas-oden-och-aventyr/

Konstrecensioner

Konstrecension: ”Guernicas” öden och äventyr

Bild 1 av 8 Hängning av Picassos mästerverk ”Guernica” i det gamla exercishuset på Skeppsholmen i Stockholm i oktober 1956. Det var då en byggarbetsplats inför öppningen av Moderna museet två år senare.
Foto: Folke Hellberg
Bild 2 av 8 Pablo Picasso, ”Porträtt av Dora Maar”, Paris, 1937.
Foto: RMN-Grand Palais/Mathieu Rabeau
Bild 3 av 8 Pablo Picasso, ”Corrida: la mort du toréro", 1933.
Foto: RMN-Grand Palais/Mathieu Rabeau
Bild 4 av 8 Dora Maars foto av Picasso på huk under skapandet av ”Guernica” i Paris 1937.
Foto: RMN-Grand Palais/Franck Raux
Bild 5 av 8 Pablo Picasso, ”Skiss till Guernica (Hästhuvud)”, Paris, 2 Maj 1937.
Foto: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, 1992.
Bild 6 av 8 Dora Maar, sjunde stadiet av "Guernica", i juni 1937.
Foto: RMN-Grand Palais/Mathieu Rabeau
Bild 7 av 8 Interiör från Guernica-utställningen, med kampaffischer från inbördeskriget.
Foto: Birgitta Rubin
Bild 8 av 8 Antonio Sauras parafras på en figur i Picassos ”Guernica”, ”Grito, n 7” 1959.
Foto: Birgitta Rubin

Pablo Picassos världsberömda målning ”Guernica” ägnas nu, 80 år efter skapelsen, en hel utställning på Picassomuseet i Paris. Fängslande, tycker Birgitta Rubin.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in