Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 07:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-hypnotiska-cirkelrorelser-av-arijana-kajfes/

Konstrecensioner

Konstrecension: Hypnotiska cirkelrörelser av Arijana Kajfes

Bild 1 av 2 Arijana Kajfes, performance på SPG
Foto: Birgitta Rubin
Bild 2 av 2 Vy från Ariana Kaijfes utställning på SPG
Foto: Susanne Pettersson gallery

Den gränsöverskridande konstnären Arijana Kajfes är aktuell på Stockholmsgalleriet SPG, med sina långtgående undersökningar av cirkeln och sfären.

Arijana Kajfes minoretrospektiv ”Circumambulations” på Susanne Pettersson gallery (t o m 21/9) innehåller två decenniers undersökningar av cirkeln och sfären. Kajfes är en multidisciplinär, gränsöverskridande konstnär, som behärskar avancerad digital teknik lika väl som uråldriga material likt leran.

I lördags genomförde Kajfes en hypnotisk performance, sittandes på knä framför en kvarnsten. Under 40 minuter roterade hon en sten mot stenskivan, vilket genererade en malande ljudvåg och pigment som skvätte ut i en ring på golvet. Tidigare avtryck av denna rituella, transartade aktion syns i frottageserien ”Calling”.

På golvet i samma rum står ett arkaiskt litet lerhus, som ger mig associationer till Mali – och är en husskulpturmodell som Kajfes ska bygga i full skala utanför Bamako.

Hennes på ytan enkla motiv har ofta djupgående filosofiska och existentiella dimensioner. Serien ”Den oförvrängda bilden” utgår från Descartes föreställning om att en oförvrängd bild på mystiska vägar kan framkallas som ett födelsemärke på gravida kvinnor! I Kajfes fotogravyrer flyter fläckarna runt som små öar inuti cirklar, på golvet nedanför tredimensionellt gestaltade i bränd lera.